Ro på! Dette tyske bilmærke vil bygge benzinmotorer 30 år endnu

Alle taler om elbiler, men der er stadig nogle bilmærker, som fortsætter med at producere diesel- og benzinbiler i årtier frem over. Find ud af hvem i artiklen hér!

9. januar 2020 af Anders Richter

Elbilerne kommer! Men der går lidt tid

Bilindustrien er inde i en stor omvæltning. Elbilerne kommer til at spille en større og større rolle, men selv om der er meget fokus på dem, kommer der til at gå noget tid, inden diesel- og benzinbilerne vil sygne helt hen og dø – i hvert fald hvis du spørger udviklingsafdelingen hos tyske BMW. 

Mediet, Automotive News Europe, har for nylig interviewet Klaus Fröhlich, som er direktør for BMW's udviklingsafdeling, og han har nogle interessante pointer for fremtiden:  

Flere motorer går på pension – bl.a. V12'eren

Mens Klaus Frölich pointerer, at flere af BMW's konventionelle motorer inden for nær fremtid vil udgå. Heriblandt nævner han specifikt den 1,5-liters diesel med tre cylindre samt topdieselvarianten med seks cylindre og fire turboer, som ligger i M550d xDrive. Sidstnævnte er ifølge udviklingsdirektøren for dyr og ikke mindst for kompliceret at producere. 

En anden motor, som også synger på sidste vers, er den store V12-motor, som vi finder i 7-serien. Den producerer BMW kun i få tusinde eksemplarer hvert år, og med de strengere regler til forurening kommer den til at få det svært. 

BMW's V8-motorer vil i følge ham også lide samme skæbne, da det er svært at skabe en god forretningsmodel for dem, når de tyske ingeniører ved hjælp af trykladning og hybridteknologi kan lave samme effekt fra en 4- eller 6-cylindret motor. 

Benzin-BMW'er lever i mindst 30 år endnu

Heldigvis er der også lyspunkter – i hvert fald hvis du godt kan lide lyden fra en benzin- eller dieselmotor. De 4- og 6-cylindrede dieselmotorer vil være i produktion i hvert fald 20 år endnu, mens benzinmotorerne med samme antal cylindre kommer til at leve i minimum 30 år, spår Klaus Fröhlich.

Der vil altså fortsat være benzin- og dieselmotorer på hylderne, men udvalget vil blive mere snævert. En af grundene til, at der bliver skåret ind til benet, er, at der skal bruges udviklingspenge til bl.a. elbiler. De motorer, BMW producerer, skal laves i store styktal, ellers kan det simpelthen ikke betale sig.

Det nævnes dog også i artiklen, at den manglende infrastruktur til opladning af elbiler samt behovet for råmaterialer til at bygge batterierne, kan blive en stor udfordring. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...