© Søren Juul

Rapport: Enorme omvæltninger i bilbranchen vil lukke hver sjette nybilforhandler

Renten er lav og nybilsalget højt, men hvad sker der, hvis eller når det ændrer sig? En ny undersøgelse peger på en omfattende forandring forude


Det er ikke længere et spørgsmål om, hvorvidt der bliver færre ejere og fysiske forretninger i bilbranchen, men hvor hurtigt og gennemgribende forandringen af forhandlernetværket vil blive.

Det er konklusionen på en undersøgelse, der blev præsenteret i Industriens Hus i København i sidste uge til Bilbranchens årsdag.

Hver sjette forhandler vil være væk i 2025

Bilbranchen under Dansk Industri har spurgt 58 direktører og ejere af nybilforhandlere om fremtiden i branchen på kort sigt, og her svarer næsten alle, at de forventer en reduktion i både antallet af udsalgssteder og antallet af ejere.

Vurderingen er, at op mod hver sjette fysiske forretning vil være væk inden 2025, selvom der konstant udvikles flere nye salgskanaler - både online salgsportaler, leasingkonstruktioner, bilabonnementer og delebilordninger.

Nye konstruktioner

Det vidner om en branche i benhård konkurrence, hvor stordriftsfordele får mere og mere betydning, samtidig med at avancen på salg og leasing af nye biler falder.

"Det nye er omfanget af den omstilling, der kommer til at ske de kommende år. Det er derfor, man kan tale om stilhed før stormen" siger Thomas Møller Sørensen, branchedirektør i Bilbranchen under DI.

"Lige nu er der to ting, der er skyld i, at det går så godt: En meget lav rente og et historisk højt salg af biler. Den lave rente betyder, at det er relativt let at finansiere driften af virksomheden, og at det er billigt for kunden at finansiere et lån til en bil. Det og flere penge mellem hænderne på forbrugerne betyder, at vi køber flere nye biler. Hvis en eller begge kurver vender, forventer jeg, at vi vil se nye konstellationer og konstruktioner i branchen, hvor forhandlere går sammen, så man deler risikoen og dermed omsætningen."

Kunder forventer service døgnet rundt

Oven i den "perfekte storm" forventer kunderne at kunne kommunikere digitalt med forhandleren 24/7, 365 dage om året. 

Det kræver digitale investeringer. Men der er også en tredje faktor, der driver omsætningen, nemlig elektrificeringen af bilerne.

Forhandlerne mødes i dag af krav fra importørerne om opstilling af ladestandere og ombygning af værkstederne for at kunne håndtere elbiler.

"Når man samtidig kan se fra erfaringer i Norge, at indtjeningen fra de her biler er lavere end fra almindelige biler, ja, så stiller de tre faktorer større krav til forhandlerne om at lave en rentabel forretning," siger Thomas Møller Sørensen.

Erfaringen fra Norge er, at driftsomkostningerne til service og reparationer på en elbil er ca. 40 pct. af en tilsvarende dieselbil. Det betyder manglende indtjening på værkstederne, som må omstille sig og tilpasse sig til biler, der er sjældnere gæster i kortere tid på værkstedet.

Jaguar i Aarhus lukker

Forhandlerne peger på, at skærpede importørkrav er den største barriere. Mere end fire ud af ti nybilforhandlere mener, at importøren er den primære årsag til, at de ikke kan tjene flere penge.

British Car Import lukker deres Jaguar Land Rover-forhandler i Risskov ved Aarhus på grund af nedadgående salg, men også på grund af skærpede importørkrav.

"Det er klart, at kombinationen af manglende indtjening og højere krav i fremtiden har gjort beslutningen om at lukke ned netop nu lettere," siger Henrik Bang, CEO for British Car Import Scandinavia.

Uanset om nybilforhandlere foretrækker at blive i eksisterende lokationer eller søge nye veje, forventer de, at indtjeningen flytter sig fra produktet og over til services. 

Undersøgelsen giver dog ikke nogle nye klare bud på, hvad der skal sikre et fremtidigt afkast til de autoriserede bilforhandlere. 

Generelt forventer de, at salget af tillægsydelser, såsom finansiering, forsikringer, serviceaftaler eller all-inclusive-produkter, vil bidrage med størst vækst på bundlinjen, imens indtjeningspotentialet i salg og leasing af nye biler bliver mere beskedent.

Læs rapporten

Medlemmer af Dansk Industri kan læse rapporten her

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...