Prodrive Hunter rally superbil
© Prodrive

Her er verdens første offroad-hyperbil!

Hvis nabo'en har en voldsom Ferrari, så skal du i et helt andet gear, for at slå ham: Prøv med en voldsom ørkenræser i hverdagsformat

19. marts 2022 af Frederik Hauschildt

Mød Prodrive Hunter

Allerede ved navnet vil de mest nørdede spærre øjnene op - Selv om Prodrive-navnet ikke nødvendigvis er folkeskolepensum, så har den britiske racerbiks har en finger med i forbavsende mange spil. Rally-Porscher, Le Mans-Aston Martin'er, og måske mest kendt af alt, Subaru Impreza's WRC-bil, ført til utallige sejre af selveste Colin McRae. Prodrive har styr på rally.

Netop derfor skal du være ovenud lykkelig over, at mærket bygger en rallybil til privatsalg: Prodrive Hunter er skabt ud fra en Red Bull-sponsoreret Dakar-bil af samme navn, men den her er først og fremmest hurtigere: En effektforøgelse på 50% har sparket den 3,5-liters V6 med to møller op på over 600 hk og 700 Nm.

Prodrive Hunter rally superbil

Hunter er udstyret med dobbelte wishbone-ophæng på alle fire hjørner.

© Prodrive

Hunter er lavet til at udforske ørken

Det behøver ikke nævnes, at Hunter er udstyret med firehjulstræk - I stedet er det værd at nævne, at der imellem dette og motoren ligger en 6-trins dobbeltkoblingskasse, og at bilen - med de rette dæk, altså - kan nå en topfart på over 300 km/t, og 100 km/t på under fire sekunder.

I stedet for performance på asfalt, har Prodrive dog prioriteret: Et sæt hjul på 35" og et sæt dæmpere med vandring på 400 mm betyder, at Prodrive Hunter kan krydse enhver form for terræn. Det var nemlig hele humlen med projektet, hvis du spørger Prodrive's chef:

"Der er mange hyperbiler på gaden, men de skal alle sammen bruge en asfalteret vej eller endda en bane, for at fungere optimalt. Vi fandt ud af, at visse steder i verden, specielt Mellemøsten, stadigvæk har store områder uden let tilgængelighed. Så hvorfor ikke lave en bil, der giver mulighed for at udforske sådan nogle steder?" skriver David Richards i en pressemeddelelse.

Prodrive Hunter rally superbil

Det er et spørgsmål om liv eller død, at Prodrive Hunter kan få luft, når den sejler sandklitter ned i ørkenen.

© Prodrive
© Prodrive

Komfortabel men uden kompromis

Prodrive hævder med stor entusiasme, at bilen er holdt så tæt på originalen som muligt: Det betyder paneler af kulfiberkomposit, et FIA-godkendt bur og en rumramme frem for en selvbærende karosse. Men der er også lavet ændringer, så Hunter er mere komfortabel end det Dakar-løb, der ikke altid er lutter leg.

I cockpittet er den sparsomme racer-kabine byttet ud med et reelt interiør: Her er centerkonsol, to sæder og et instrumentbord - alt sammen i blotlagt kulfiber. Her er tilmed et sæt skærme, der står for henholdsvis instrumentering og sekundærbetjening. Til sidst er den ubehageligt effektive sekventielle gearkasse udskiftet med en mere letfordøjelig dobbeltkoblingskasse.

Prisen er dog ikke til at kimse ad: 11,2 mio. kr. uden afgift.

Prodrive Hunter rally superbil

Fun Fact: Prodrive Hunter har en benzintank på vanvittige 480 liter. Så overvej nøje benzinpriserne, inden du fylder tanken.

© Prodrive

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...