© Privatfoto

Pouls tandrem smuldrede efter 4 år - står selv med regningen

Det sidste, man har lyst til som bilejer, er pludselig at stå med en dyr regning, fordi motoren på din nye bil er stået af, men det er lige præcis, hvad en række danske bilkunder har været udsat for.

9. juli 2022 af Emma Steensen

Flere sager med smuldrende tandremme

Da Poul købte en spritny bil i 2017, havde han næppe forestillet sig at skulle stå med tårnhøje ekstraregninger bare fire år efter. Det er dog ikke desto mindre den situation, han har fundet sig selv i, efter tandremmen på hans næsten nye Peugeot 3008 smuldrede.

Dette er ikke noget enkeltstående problem, hvis man skal tro FDM, der gennem de seneste uger har gravet en række sager frem om smuldrende tandremme på biler fra Stellantis-koncernen. Helt specifikt drejer det sig om biler med deres 1,0- og 1,2-liters benzinmotor. Problemet har vist sig at være så generelt, at FDM har været ude og direkte fraråde at købe specifikke biler fra Stellantis-koncernen brugt.. 

Alligevel er Poul kommet i klemme med en dyr ekstraregning på hans på det tidspunkt kun fire år gamle bil - selvom han har forsøgt at overholde alle serviceintervaller og efter eget udsagn har gjort alting korrekt.

1.0 og 1.2 litersmotorerne findes i en række biler såsom:

Citroën:
C1, C3, C3 Aircross, C4, C5 Aircross.

Opel:
Corsa, Crossland, Grandland.

Peugeot:
108, 208, 2008, 308, 3008, 5008.

Utilstrækkelige tandremstjek

“Problemet er, at tandremmen smuldrede, til trods for at jeg havde haft den til tandremstjek hos Peugeot inden for det sidste ca. halvandet år,” fortæller Poul.

Han håbede, at Peugeot ville vise imødekommenhed, når de nu selv havde haft bilen til tandremstjek. 

Men Poul fik meldingen, at der ikke var blevet undersøgt, hvorvidt der var tegn på, at tandremmen smuldrede, men noget andet. Men Hanne Langsig Sørensen, der er PR-chef hos Peugeot-importøren K.W. Bruun understreger, at “et Peugeot-værksted ville opdage, hvis tandremmen var for bred og naturligvis ikke sende en kunde afsted med denne fejl.”

At tandremmen er for bred er et tegn på, at den er ved at smuldre.

Forklaringer:

Tandremme i oliebad: På de ovenfor listede modeller ligger tandremmen i oliebad. Derfor skal denne kontrolleres for at tjekke om den er for bred og derfor er i fare for at gå i opløsning og smuldre.

Kulance: Når en forhandler, et værksted eller en importør vælger at komme bilejeren i møde i forbindelse med en regning som bilejeren har fået, kaldes det kulance. Som udgangspunkt er den givne leverandør ikke forpligtet til at dække noget af regningen, men det er noget de selv vælger at gøre, som hjælp til kunden. 

Olieanalyser og dobbeltregninger

For Poul er sagen imidlertid ikke så simpel. Han har nemlig benyttet sig af retten til at anvende et valgfrit værksted til at få udført service på sin bil. Men problemet er bare, at det værksted som Poul har valgt, angiveligt skulle have fyldt en forkert olie på, og her opstår balladen for alvor.

Peugeot afskriver sig nemlig ansvaret for eventuelt at kunne give kulance, fordi det frie værksted har lavet en fejl og fyldt et andet mærke af olie på, end der står i serviceplanen. Værkstedet, som Poul brugte, kunne kun tilbyde at skille motoren ad og se på skaderne eller tage en olieprøve og sende den til analyse på deres laboratorium i Belgien. De gav en tidshorisont på to uger, men i mellemtiden ville Poul være uden bil. Så derfor takkede han nej.

Han er kort sagt ikke interesseret i, at det frie værksted skal bruge en masse af hans penge på at skille motoren ad eller flere uger på at analysere olie, når han udmærket godt er klar over at Peugeot også gerne vil have en pæn slat for at lappe motoren sammen efter de skader som den smuldrende tandrem har forårsaget. 

“Jeg kunne jo godt se, at der var risiko for at jeg ville stå med en regning på 20.000 kr for at skille min bil ad, hvorefter jeg så kunne få lov til at køre den Peugeot og betale for at få den samlet igen,” fortæller Poul. 

“Alternativet var så at tage en olieprøve for at finde ud af, hvilken olie der var brugt, men så ville jeg jo skulle ud og leje en bil i de uger, det tager. Det koster jo også.”

Peugeot 3008 er blot en af de biler, der er født med de benzinmotorer, der ifølge FDM har problemer med tandremmen.

© Peugeot

Frit værkstedsvalg eller ej?

Hos Peugeot lægger de heller ikke skjul på, at hvis blot Poul havde fået serviceret sin bil hos et autoriseret Peugeot-værksted, så havde der ikke været nogle problemer i forhold til at få dækket skaderne. Vi har spurgt Peugeot, hvorfor Poul kommer så meget i klemme ved at have valgt et frit værksted og hvorvidt man skal lade være med det.

På det svarer K.W. Bruun at: “Der er selvfølgelig frit værkstedsvalg og alle frie værksteder har adgang til samme info vedrørende vedligehold, herunder korrekt olie, som de autoriserede værksteder via Public Servicebox. Det betyder i praksis, at de har mulighed for at sikre sig, at de udfører service korrekt – og dermed også bærer ansvaret, hvis service ikke er udført korrekt efter fabrikkens forskrifter.”

K.W. Bruun afviser kritikken

Tilbage står Poul der i mellemtiden har set sig nødsaget til at betale regningen for reparation af motoren, en regning der løb op i omkring 17.000 kr. Alt sammen fordi K.W. Bruun mener, at værkstedet har fyldt forkert olie på. 

“Deres service var jeg selvfølgelig meget utilfreds med - deres holdning var klart, at det her, det var jeg selv ude om. På trods af, at jeg har har haft den til tandremstjek efter deres forskrifter.”

FDM har skrevet om flere andre sager med smuldrende tandremme, men K.W. Bruun og Peugeot afviser kritikken: “K.W Bruun og Stellantis arbejder løbende med kvalitetskontrol. Det betyder i praksis, at vi som importør adviserer Stellantis, hvis vi mener en specifik kulancedækning bør udvides, så vores kunder kan føle sig trygge ved at købe vores produkter. Vi kan i øvrigt ikke genkende det billede, som er blevet fremstillet i pressen, af at der skulle være et generelt problem.”

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...