Porsche Taycan

Her er navnet på Porsche's nye elbil

Fremtiden rykker tættere på: Serieproduktionen af den første eldrevne Porsche starter allerede næste år, og nu har den fået sit navn.

11. juni 2018 af Mathias Brandt

Indtil videre har vi kendt Porsche’s elbil under navnet ”Mission E”, men nu har Porsche givet elbilen et officelt navn. Fremover skal den tiltales Taycan. Navnet betyder ”livlig, ung hest”, som passer ret godt til Porsche’s logo, hvori der er en halvstejlende hest.

”Vores nye eldrevne sportsvogn er stærk og omdrejningsvillig; en bil, som har udholdenhed til at tilbagelægge lange strækninger, og som står for frihed”, siger Oliver Blume, som er administrerende direktør hos Porsche AG.

Porsche offentliggjorde navnet i forbindelse med festlighederne ”70 år med Porsche sportsvogne”.

Lynoplades på 4 min

To permanent aktive synkronmotorer (PSM) med en systemydelse på over 600 hk (440 kW) accelererer den eldrevne sportsvogn fra 0-100 km/t på under 3,5 sek. og til 200 km/t på under 12 sek. Modsat mange andre elbiler, der hurtigt drænes for strøm hvis man accelererer hård. Ifølge Porsche skulle den nye Taycan være i stand til at foretage flere accelerationer umiddelbart efter hinanden, uden at det går ud over ydelsen. Den maksimale rækkevidde udgør over 500 km i henhold til NEDC. Den firehjulstrukne Taycon er udstyret med 800 Volt-arkitektur, så den er forberedt til opladning med en lynoplader. Her kan man på ca. fire min. lade energi til en rækkevidde på 100 km (i henhold til NEDC).

Porsche Taycan

Alle Porsche’s navne har en betydning

Navnene på bilerne har hos Porsche som udgangspunkt en konkret forbindelse til den pågældende model og dens egenskaber: Navnet Boxster beskriver kombinationen af boxermotor og roadster, Cayenne står for noget stærkt, Cayman er bidsk og adræt, en Panamera er mere end en gran turismo og ville også kunne vinde udholdenhedsløbet Carrera Panamericana. Navnet Macan er afledt af det indonesiske ord for tiger og kombinerer smidighed, kraft, fascination og dynamik.

En fordobling af investeringerne

Frem mod 2022 vil Porsche investere over 6 milliarder euro i elektromobilitet: Dermed fordobler koncernen de oprindeligt planlagte investeringer. Ud af de ekstra tre milliarder euro går ca. 500 millioner euro til udviklingen af andre typer og varianter af Taycan. Omkring én milliard euro til elektrificering og hybridisering af den eksisterende produktportefølje. Flere hundrede millioner bliver tilført udbygning af fabrikkerne samt ca. 700 millioner euro til nye teknologier, ladeinfrastruktur og smart mobility.

Hertil kommer investeringer i udviklingscentret i Weissach. Taycan skaber alene i Zuffenhausen ca. 1.200 nye arbejdspladser.

Måske er du interesseret i...