diesel passat vw politi

Et elektronisk XDS-spærredifferentiale og 18” aluminiumsfælge med 235/45-dæk skal bidrage til at muliggøre kraftige accelerationer i lavere gear og på vej gennem eller ud af sving, hvilket er et vigtigt parameter i de kritiske situationer, der kan opstå i politiets kørsel.

© Volkswagen Danmark

Politiet skal køre Passat de næste 7 år

Rigspolitiet har indgået rammeaftale med Volkswagen om levering og servicering af Passat patruljevogne de næste 7 år

7. februar 2022 af Steen Bachmann

Politiet har haft Volkswagen Passat i deres flåde siden 2008, og har anvendt den nuværende generation som patruljevogn siden 2016. 

De seks år med intensivt brug har givet politiet et indgående kendskab til Passats egenskaber som patruljevogn, og det er blandt andet disse erfaringer, der har bidraget til en ny rammeaftale mellem Rigspolitiet og Volkswagen Danmark om patruljevogne de næste syv år.

Har kørt Passat B8 siden 2019

Den nuværende Passat (B8) blev introduceret i 2014 og kåret til Årets Bil i Europa 2015. I 2019 fik modellen en gennemgribende teknisk opdatering med introduktionen af nye assistent- og infotainmentsystemer samt nye TDI EVO-turbodieselmotorer.

Rigspolitiet har valgt stationcaren Passat Variant 2,0 TDI DSG, der kører med Volkswagen TDI EVO-turbodieselmotor.

Læs også: Her er alt om den nye Passat.

diesel passat vw politi

Rigspolitiet har specificeret Passat med sportsundervogn. Ifølge konklusionen fra politiets omfattende testprogram er Passat adræt, sikker og præcis i diverse manøvreprøver og ved højhastighedskørsel. Dette har bidraget til, at modellen er blevet valgt som patruljevogn.

© Volkswagen Danmark

Transmissionen er en 7-trins DSG-gearkasse - en form for manuel gearkasse med elektronisk styrede koblinger, hvor næste gear hele tiden 'ligger klar'). 

DSG-gearkassen kan køres fuldautomatisk eller med manuelle gearskifte, der kan aktiveres via betjeningsgreb bag rattet. Det er også muligt at sætte DSG-gearet i et SPORT-program, hvor gearkassen hurtigere aktiverer nedgearinger og samtidig holder motoren i sit mest optimale arbejdsområde i forhold til at opnå den bedste respons og acceleration. 

Dette er især en fordel ved ekstraordinær dynamisk kørsel som under udrykning eller eftersætning af et andet køretøj.

Dieselmotor fra VW med to katalysatorer

Volkswagens TDI EVO-turbodieselmotorer er udstyret med twin-dosing-indsprøjtning og en SCR-udstødning (Selektiv katalytisk reduktion), der ifølge VW reducerer NOx-partikler med op til 80 pct. Det betyder, at 2,0 TDI EVO-turbodieselmotoren ligger markant under grænseværdierne for Euro 6d-standarden.

Udstyr i patruljevognene omfatter LED-Matrix-forlygter, hvor hver forlygte har 44 individuelt styrede LED-pærer. Styreenheden til forlygterne modtager informationer fra bilens frontkamera, kortdata fra bilens navigationssystem, GSP-signaler og styretøjet. 

Det betyder, at lyssystemet konstant justerer og optimerer lyset efter den givne kørselssituation, hvilket giver mulighed for at køre med permanent fjernlys uden at genere medtrafikanter. IQ.LIGHT-LED-Matrix-forlygterne er specielt en fordel ved kørsel på mørke veje uden for bymæssig bebyggelse, hvor forlygterne effektivt oplyser omgivelserne og gør kørslen mere sikker.

diesel passat vw politi

Udstødningssystemet er udstyret med to serieforbundne katalysatorer, hvor den ene er placeret tæt på motoren, der hurtigt opvarmes til en effektiv arbejdstemperatur, og den anden er placeret længere henne udstødningssystemet, og hver katalysator er udstyret med et AdBlue-indsprøjtningssystem.

© Volkswagen Danmark

2022 VW Passat Variant 2,0 TDI DSG7

Opbygning Stationcar, 7-trins dobbeltkoblingsgear, elektronisk spær for, forhjulstræk

Motor R4, 1.968 cm3, 16V, biturbodiesel

Ydelse 200 hk ved 3.500 o/min, 400 Nm ved 1.750 o/min

Præstationer 0-100 km/t 7,6 sek., topfart 230 km/t, CO2-udslip 145 g/km, forbrug WLTP 18,2 km/l

Dimensioner L/B/H 477/183/148 cm, køreklar vægt 1.586 kg, dæk R18 235/45

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...