Ducati Multistrada V4

De fyldige næsebor sørger for luft til Multistrada’s V4-motor. Den yder 170 hk ved 10.500 o/min.

Skal køre italiensk: Se politiets nye motorcykler i aktion!

Ducati Danmark har vundet et udbud fra Rigspolitiet om at levere nye patruljemotorcykler de næste syv år. Se video og data på den nye politimotorcykel

22. august 2022 af Emma Steensen

Et stort skift for politiet

Rigspolitiet har besluttet sig for, at det skal være Ducati Danmark, der leverer og servicerer patruljemotorcykler de næste syv år. 

Det er første gang nogensinde at valget er faldet på Ducati. De specifikationer Ducati har på deres motorcykler har hidtil ikke været forenelige med de krav, som politiet stiller til deres patruljemotorcykler. 

Nu er der kommet andre krav, blandt andet at der ikke længere skal være kardantræk. 

Det har altså åbnet op for muligheden for at andre udbydere kunne byde ind, som eksempelvis Ducati, der endte med at vinde udbuddet.

Multistrada V4 er stor og stærk, hurtig og komfortabel, men alligevel lettere end nogle af sine 2-cylindrede konkurrenter.

Sikkerhed fremfor alt

Den specifikke motorcykel som politiet nu skal køre patrulje på, er en Ducati Multistrada V4 S. 

Ducati har optimeret både stel og motor på denne model, hvilket gør den egnet til at varetage politiets opgaver og opfylde deres ønsker. Blandt andet er det vigtigt for politiet at den er robust og holdbar, selv hvis den bliver udsat for hårde påvirkninger såsom hårde nedbremsninger og kraftige accelerationer. Herudover skal den altid køre stabilt og sikkert, selv i usikre og pressede situationer og med høj hastighed.  

Aftalen indebærer levering af i alt 25-40 stk. patruljemotorcykler til politiet om året - service og opbygning inkluderet. 

MC-Revyen 2021 om Multistrada V4

"En Ducati med ventilfjedre? Ja, men til gengæld skal spillerummet kun checkes for hver 60.000 km! Det har kostet et par kæpheste i Borgo Panigale at skabe den perfekte motor til næste generation af Multistrada. 

Afsættet er V4’eren fra Panigale og Streetfighter, men meget er ændret for at opnå den smidighed, en adventure-kører har brug for. Slagvolumen er med 2 mm større boring øget fra 1103 til 1158 kubik, ydelsen hedder 170 hk ved 10.500 o/m, og det maksimale moment på 125 Nm leveres ved 8750 o/m. Til gavn for styrevilligheden roterer krumtappen med 70-graders forsætning stadig baglæns. 

I forhold til V2’eren i Multistrada 1260 er V4’eren 1,2 kg lettere, men også 95 mm lavere, 85 mm kortere og blot 20 mm bredere, hvilket har gjort det lettere at placere den optimalt i stellet i forhold til tyngdepunkt og balance. Granturismo-V4’eren er designet til at køre mange kilometer, og med det lange serviceinterval og de kædetrukne knastaksler er det lige før, man hverken savner tandremmene eller desmo-teknologien fra V2’erne."

Er du vild med motorcykler? Så kan du bestille MC-Revyen 2022 lige her!

Den nye V4'er har fjedre i stedet for desmo-teknik, hvor en ekstra knast med vippearm lukker ventilen. Her er samtidig dobbelt så lange serviceintervaller.

Ducati Multistrada V4

Standardpris uden afgifter 141.260 kr. Pris på danske plader 298.690 kr.

0-100 km/t 3,4 sek. Topfart 245 km/t

Motor 4-cylindret vandkølet 4-takts V-motor med 2x2 overligg. knastaksler med kombineret kæde/tandhjulstræk. 4 ventiler pr. cyl. Boring: 83,0 mm. Slaglængde: 53,5 mm. 1158 cm3. Kompr.: 14,0:1. 170 hk ved 10.500 o/m. 125,0 Nm ved 8.750 o/m. Mikuni/Marelli RbW-indsprøjtning med variabel tragtlængde og 4 stk. 46 mm spjældhuse. Traction control. Riding modes. Wheelie control. Olieskift: 15.000 km. Ventilcheck: 60.000 km.

Transmission 6-trins gearkasse med flerpladet assist/slipperkobling i oliebad. Kædetræk.

Stel Frontramme og hjælperamme i aluminium Medbærende motor. Kronrørsvinkel: 65,5°. Efterløb: 103 mm. Akselafstand: 1.567 mm. Styrdæmper.

Affjedring for Upside down-gaffel med 50 mm gaffelben. Justerbar fjederforspænding og dæmpning. Vandring: 170 mm.

Affjedring bag Svinggaffel med centralt placeret støddæmper. Justerbar fjederforspænding og dæmpning. Vandring: 180 mm.

Bremser For: 2 stk. 320 mm skiver. 4-stemplede radialt monterede Brembo monoblok-calipere. Bag: 265 mm skive. 2-stemplet caliper. Kombibremser. Kurve-ABS.

Dæk & fælge For: 120/70 ZR19 på 3,00”. Bag: 170/60 ZR17 på 4,50”. Støbte alufælge.

Mål & vægt Længde: Ikke oplyst. Sædehøjde: 840-860 mm. Tank: 22,0 liter. Fuldtanket vægt: 240 kg.

Vægt/kraft-forhold 1,41 kg pr. hk.

Farver Rød.

Producentland Italien.

Importør Ducati Danmark. Tlf. 43 28 82 00, ducatidanmark.dk.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...