© bilmagasinet.dk

Partikelfilter-krav udsat

Den årlige afgift for dieselbiler uden partikelfilter træder først i kraft 1. april 2010

16. november 2009 af Steen Bachmann

 

Den årlige afgift på 1.000 kr. for dieselbiler uden partikelfilter skubbes tre måneder. Dermed får ejerne af de ca. 300.000 dieselbiler uden partikelfilter ekstra tid til at sætte filter på deres bil.

Årsagen til udsættelsen er, at loven om filtrene ikke er på plads endnu. Dermed er det ikke muligt at at få synet sin bil med det nye filter, hvilket er forudsætningen for at slippe for afgiften.

Ifølge Færdselsstyrelsen skal de eftermonterede filtre kunne leve op til gældende tysk standard.

Nogle bilister har været tidligt ude. en Politiken-læser fortæller, at han allerede i august fik eftermonteret et partikelfilter på sin tre år gamle Toyota Yaris for 8.000 kr. Siden har han forgæves forsøgt at få bilen synet, men det kan først ske, når retningslinjerne foreligger fra Færdselsstyrelsen, og det sker formentlig i slutningen af november.

Derfor håber Toyota Yaris-ejeren nu på, at det filter, han fik sat på for nogle måneder siden, opfylder reglerne. Ellers bliver han muligvis nødt til at pille det af og få sat et nyt på, skriver Politiken.dk.

Ifølge Bil Revyen 2010 har langt de fleste danske bilimportører nu partikelfilter på deres dieselbiler. Undtagelserne er:


Nye biler uden partikelfilter

Ford 1,8 TDCi (Mondeo, S-Max og Galaxy)

Renault 1,5 dCi (Twingo, Clio, Laguna)

Nissan Micra 1,5 dCi

Peugeot 206+ 1,4 HDi

Peugeot Partner 1,6 HDi

Kia Carnival 2,9 CDRI

Dodge Nitro 2,8 CRD

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...