Aiways U5 prototype
Aiways U5 forseriebil

Det kinesiske team præsenterede deres kommende SUV foran Hotel Marriott på Kalvebod Brygge i København.

© Steen Bachmann

Nyt bilmærke vil sælge eldrevet SUV i Danmark

Kinesiske Aiways kom gennem København i dag på verdens længste uafbrudte prototypetest af en elbil fra Kina til Frankfurt. Deres første SUV kommer til Danmark, og vi har detaljerne

28. august 2019 af Steen Bachmann

Det kinesiske bilmærke Aiways blev stiftet af to erfarne kinesiske bilfolk i februar 2017. De så det som en fordel at grundlægge et nyt bilmærke, for så behøver man ikke tage hensyn til, hvad folk plejer at sige og gøre: Det er bare at starte helt forfra.

President Samuel Fu og CEO Gary Gu begyndte med at hyre nogle af branchens mest erfarne folk, heriblandt chefen for Audi Sport, Dr. Rupert Gumpert, der har arbejdet med biler i mere end 40 år.

14.000 km rejse i eldrevet prototype

På rekordtid har de bygget et udviklingscenter i Shanghai, en fabrik i det sydlige Kina på ialt 920 hektar med en stor grad af automatiseret produktion og en kapacitet på op til 300.000 biler om året. De har også bygget deres egen batterifabrik, hvor den primære produktion foretages af robotter.

Mr. Fu og Gu er ikke kendt for at sidde på deres hænder, så de er klar til at lancere deres første model i april 2020. 

Den kom forbi et 30 grader varmt København i dag som et led i verdens længste test af en prototype, nemlig de godt 14.000 km fra Xian i Kina over Kazakstan, Rusland, Finland, Norge, Sverige, Danmark, Holland, Frankrig og Schweiz. Turen slutter foran IAA-udstillingen i Frankfurt i september.

Aiways U5 prototype
Aiways U5 prototype© S. Bachmann


Turen er gået over forventning. Det medfølgende team fra fabrikken fortæller, at de største problemer opstod i Kina, hvor bilen havde svært med at kommunikere med ladestandere og elnet. Gennem Kasakstan og Rusland var der meget langt mellem ladestanderne, så det var nødvendigt at medbringe strøm, men fra og med Finland er det gået fint med ladning fra offentlige standere.

Vi forklarer, at de fra København mod Hamborg skal huske at holde ind på den nye lynlader ved Fredericia, der lader med op til 150 kW. Aiways nuværende drivline kan imidlertid maksimalt lade med 65 kW, men det vil stadig være hurtigere end de almindelige hurtigladere langs E20.

Hvad er det for en bil?

Bilen hedder Aiways U5. Det er en SUV på størrelse med Audi Q5, hvilket vil sige lidt større end Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, som man forventer at skulle matche rent prismæssigt. 

Akselafstanden er 3 cm kortere end på Audi Q5, men her er god plads i kabinen og særdeles god plads på bagsædet. Indtrykket er en nydelig kvalitet målt efter  europæisk standard, men det vender vi tilbage til, når Bil Magasinet kommer bag rattet til foråret. De to biler i København var forseriebiler, og der tales om mindre designmæssige justeringer på den serieproducerede udgave, der går i produktion efter nytår.

Aiways U5 prototype
Aiways U5 prototype© S. Bachmann


Drivlinen er udviklet fra bunden i Shanghai ved hjælp af en lang række europæiske partnere som Bosch, BorgWarner, BASF, m.fl.

Elmotoren er placeret ved forakslen og er bygget sammen med kontrolenheden i en kompakt enhed, der angiveligt kun fylder omkring 70 liter. Det giver designerne frihed. Platformen vil også kunne produceres med firehjulstræk eller baghjulstræk.

Elmotor med flere omdrejninger

Motoren yder 188 hk (140 kW) og et moment på 325 Nm, og kører med op til 16.000 o/min. Det høje omdrejningstal har gjort det muligt at gøre motoren mindre: Den skulle ifølge Aiways fylde 15 pct. mindre end tilsvarende europæiske elmotorer, og yde 25 pct. mere end den gennemsnitlige europæiske eldrevne SUV (der er kun et par stykker, men flere er på vej).

Aiways U5 prototype
Aiways U5 prototype© S. Bachmann


Lithium-batteriet er på op til 65 kW, og kan lynlades med samme kapacitet. Det bor som noget usædvanligt i en ramme af aluminium i stedet for stål, hvilket sparer vægt og sikrer en køreklar vægt, der er betydeligt under en tilsvarende bil som Mercedes-Benz EQC, der vejer over 2,1 tons. Aiways U5 har en køreklar vægt på 1.730 kg.

Rækkevide på op til cirka 400 km

Batteriet har sin egen termostyring: Vi får forklaret, at varme ikke er noget problem, men at kulde er en udfordring. Derfor sikres en optimal arbejdstemperatur via et klimaanlæg.

Rækkevidden er 500 km for den største variant af de tre batterier, men i den gamle NEDC-norm. Hvad den bliver i den mere realistiske WLTP-norm vides ikke, men 350-400 km lyder realistisk.

Så hvad skal den koste?

Aiways vil ikke have et traditionelt forhandlernet, men vil sælge biler online som vi kender det hos Tesla. Der vil være et serviceinterval på 100.000 km, og er der problemer med bilen, vil Aiways kontakte ejeren med det samme og foreslå en løsning eller sende en lokal mekaniker eller partner, der er kompetent til at vedligeholde og reparere biler med højspænding.

Der er planlagt ét europæisk skadecenter, der kan reparere og eventuelt genopbygge biler med større skader – aluminium kræver specialisteret værktøj og knowhow.

Bilen vil blive opdateret trådløst, og Aiways vil som regel kontakte ejeren og forklare om et eventuelt problem før ejeren selv opdager det, lyder det.

Aiways U5 prototype
Aiways U5 prototype© S. Bachmann


Prisen er endnu ukendt, men skal de have en chance som et nyt bilmærke på det europæiske marked, er de nødt til at have lavere priser end de etablerede mærker. 

Det kunne betyde priser i omegnen af Hyundai og Kia's eldrevne SUV'er, som vel at mærke er en klasse mindre. Til 300.000 kr. vil Aiways ikke være uinteressant for de danskere, der har brug for en bil, og er ligeglad med hvilket mærke det er.

Det vil være oplagt med leasing- og delebilsløsninger, men så langt er organisationen ikke kommet endnu.

Bil Magasinet prøvekører Aiways U5 til foråret og følger herudover sagen på bilmagasinet.dk.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...