Landets kommuner havde sidste år samlede bruttoindtægter fra parkering på 925 millioner kroner. Det er 120 millioner kroner mere end året før, viser en undersøgelse, FDM har lavet.

© FDM

Nye tal: Kommunerne bruger p-bøder som pengemaskine

De kommunale parkeringsindtægter steg sidste år med 120 mio. kr., viser nye tal fra FDM. Under 30 pct. af indtægterne bruges på p-pladser og p-kontrol - resten er reelt en ekstra skat på bilister

25. august 2018 af Steen Bachmann

De kommunale parkeringsindtægter stiger fortsat. Alene i 2017 fik landets kommuner 925 millioner kroner ind fra betalingsparkering og parkeringskontrol, hvilket er 120 millioner kroner mere end i 2016. Det selvom kun 22 af de 98 kommuner har betalingsparkering, og 47 har parkeringskontrol. Det viser tal, som FDM har indsamlet fra kommunerne.

Landets fire største byer har de største indtægter. Alene København fik sidste år samlet 621 millioner kroner ind fra parkering. Heraf stammer de 462 millioner fra betalingsparkeringen, mens 159 millioner kommer fra kommunens egen parkeringskontrol. 

P-bøder nærmer sig 1 mia. kr. om året

”Vi anerkender, at der i visse kommuner kan være behov for at regulere trafikken med betalingsparkering. Men med en samlet parkeringsindtægt, der bare vokser og nu nærmer sig en milliard kroner, bør kommunerne alligevel spørge sig selv, om det ikke er tid til at se på priserne og måske sætte taksterne ned, fordi det er for dyrt. Det ligner overregulering,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange, og tilføjer:

”Særligt når man tager i betragtning, at under 30 procent går til parkeringskontrol, drift og vedligeholdelse af p-pladser. I stedet går langt hovedparten af indtægterne til andre ting ude i kommunerne. Det gør det svært ikke at få en mistanke om, at de bevidst opretholder et højt indtægtsniveau i strid med reglerne. Kommunerne må nemlig ikke have betalingsparkering med det formål at fylde kommunekassen.”

Fra 2019 skal kommunerne aflevere mere til staten 

Fra næste år vil p-indtægterne fylde langt mindre i kommunernes kasser. Hvor de hidtil har kunnet beholde største delen af pengene, betyder en ny lov, at kommunerne fra 2019 skal aflevere 70 procent af p-indtægterne til staten.

”For FDM er det ikke vigtigt, om parkeringsindtægterne ender hos kommunerne eller staten. Det afgørende er, at de går til at sikre bilisterne bedre parkeringsfaciliteter, hvor der er behov for det – også på tværs af kommunegrænserne. Derfor vil vi presse på for, at parkeringsindtægterne samles i en pulje, der øremærkes til parkering, og hvor kommunerne kan søge midler til nye og bedre parkeringsforhold. Det kunne være til flere p-huse eller parkér og rejs-anlæg, hvor pendlere kan stille bilen og fortsætte med kollektiv trafik det sidste stykke. Det vil også lette trængslen i byerne,” siger Dennis Lange.

Her tjente kommunerne mest på p-bøder i 2017


København: 621.500.000 kr.
Aarhus: 66.450.000 kr.
Frederiksberg: 58.869.412 kr.
Aalborg: 36.035.003 kr.
Odense: 17.313.565 kr.

Så meget er kommunernes samlede p-indtægter steget*:

2014: 785.147.844 kr.
2015: 800.282.394 kr.
2016: 804.154.484 kr.
2017: 925.130.594 kr.

*Tal indhentet fra landets kommuner

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...