© iStock

Nye tal fra ministeriet: Statskassen tjener ekstra milliard på nedsat afgift

For et år siden faldt registreringsafgiften, hvilket ifølge Skatteministeriets egne tal har givet mange flere penge i statskassen. Er en ny sænkning på vej?

2. november 2016 af Anders W. Vorup

Vi jublede alle sidste år, da registreringsafgiften faldt fra 180 til 150 procent. Nu er der gået et år, og det er tid til at få gjort status. 

Nye tal fra Skatteministeriet viser, at staten i de første seks måneder af 2016 har fået 9,9 milliarder kroner i indtægt fra registreringsafgiften. Kigger vi på samme periode året, altså da vi havde en højere registreringsafgift, var tallet 1,3 millarder lavere. 

Staten har altså tjent langt flere penge på, at vi alle har fået billigere biler.

Med til historien hører et øget bilsalg fra første halvår af 2015 og til første halvår af 2016. Men kigger vi på indtægten pr. bil er tallet også på dette punkt steget – nemlig fra 82.000 kroner til 85.000 kroner pr. bil. Endnu engang en forøgelse i Statens pengekasse.

– Det tal kan dog sagtens ende med at være højere i årets andet halvår, hvor vi ved, at der traditionelt bliver købt lidt dyrere biler. Derfor er det ikke urealistisk, at indtægten pr. bil i gennemsnit for hele 2016 kommer op på 87.000-88.000 kroner. Det vil i så fald være den største stigning siden 2012/2013, da der blev solgt rigtig mange af de helt små og billige biler, siger forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen, til fdm.dk

– Man kan så diskutere, om den øgede indtægt var kommet uanset hvad, eller om de direkte skyldes sidste års afgiftssænkning. Det er vanskeligt at svare entydigt på. Men man kan i hvert fald konstatere, at staten selv med afgiftsnedsættelsen ikke har fået færre indtægter fra registreringsafgiften i 2016, ligesom det også står klart, at der bliver købt lidt større biler nu end for blot et år siden, tilføjer han yderligere.

I øjeblikket florerer rygterne om en yderligere nedsættelse af registreringsafgiften – måske helt ned i omegnen af 105 procent. Men endnu er der dog ingen tegn på, at det skulle være en del af de aktuelle finanslovsforhandlinger.

Her på Bil Magasinet følger vi naturligvis sagen tæt.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...