2004 Fiat Panda
2004 Fiat Panda © A. Hansen

Nye tal: Benzin- og dieselbiler bør slides op, inden de skrottes

Dansk Autogenbrug peger på, at det vil være dårligt for Danmarks CO2-regnskab, hvis alle farer ud og køber en elbil. Benzin- og dieselbiler bør slides op, inden de skiftes, lyder det


For et år siden stod daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen på Folketingets talerstol og fortalte, at han gerne så en million elbiler på vejene i 2030. Hvis det skal være noget som helst andet end greenwashing (at man foretager symbolske tilkendegivelser i klimaets navn for at blive mere populær, red.) , skal der en hulens masse elbiler på vejene nu.

Det går ikke for godt med det, for som vi skrev i sidste uge, har den socialdemokratiske regering ikke løftet en finger for at forhindre bilafgifterne på elbiler i at stige fra nytår.

Elbiler stiger i pris på trods af regeringens klimamål

Elbiler er mere klimavenlige end fossildrevne biler uanset hvor strømmen eller materialerne til batteriet kommer fra – de udnytter ganske enkelt energien i drivlinen bedre og har ingen lokale emissioner. Derfor skulle man tro, at det handler om at gå over til elbiler så hurtigt som muligt, hvis ønsket er et lavere CO2-udslip.

Skrot ikke biler før tid

Men så simpelt hænger tingene ikke sammen ifølge et notat, som LODO Sustainability Consultancy har udarbejdet for brancheorganisationen Dansk Autogenbrug. 

Her sammenlignes klimapåvirkningen fra konventionelle benzin- og dieseldrevne mellemklassebiler med den fra tilsvarende elbiler, når hele bilens livscyklus tages i betragtning.

"I hele bilens levetid er elbiler utvivlsomt mere klimavenlige end benzin- og dieselbiler, men det retfærdiggør ikke, at man skrotter eksisterende konventionelle biler, der er i brug, før tid. På grund af materialeudvinding, energitung materialeforarbejdning og fremstillingsprocesserne i forbindelse med batteriproduktionen er elbiler nemlig mindre klimavenlige at producere end konventionelle biler," forklarer Louise Laumann Kjær, der er konsulent med speciale i bæredygtighed hos LODO Sustainability Consultancy.

Fiat Panda
Fiat Panda © A. Hansen

"Hvis vi forhaster udskiftningen til elbiler i stedet for en gradvis indfasning, kan det resultere i en øget udledning af drivhusgasser. Derfor bør vi prioritere vedligeholdelse og lang levetid af de eksisterende biler," siger hun.

Yngste bilpark siden 2001

Den danske bilpark er ifølge Danmarks Statistik den yngste siden 2001. Gennemsnitsalderen for personbiler er 8,8 år.

En af de mest effektive måder at forlænge en bils levetid på er ved at foretage supplerende rustbeskyttelse. 

"Rust er en af de hyppigste årsager til, at danske biler bliver skrottet. Så hvis man gerne vil beholde sin bil i mange år, er det klogt at investere i rustbeskyttelse, og det forlænger altså bilens levetid markant, hvis den har fået behandlinger jævnligt gennem dens levetid," siger Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, i en pressemeddelelse.

"Udover at give bilen længere levetid og derved mindske det samlede CO2-udslip, så øger rustbeskyttelse jo også trafiksikkerheden, da rust i bærende konstruktioner gør risikoen for personskader større," supplerer Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.

Klima spiller ingen rolle

Mens klimahensyn ofte ses som årsagen til, at vi udskifter vores ældre biler med nye og mere klimavenlige, vurderer Dansk Bilbrancheråd dog, at ønsket om et mindre CO2-udslip indtil videre ikke har spillet nogen stor rolle.

"At flere vælger at udskifte deres ældre biler skyldes udelukkende, at lave renter og afgiftsnedsættelser har gjort bilerne billigere end nogensinde. Bilejernes vilje til grøn omstilling er derfor endnu ikke for alvor blevet testet," siger Erik S. Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...