© Lucid

Her er 13 bilmærker, du skal holde øje med i 2023!

Bilverden er i rygende udvikling, og flere og flere fabrikanter søger mod det danske marked. Vi skaber et overblik og samler en liste over de nye mærker, der er værd at holde øje med i 2023! Se, om du kan spotte en trend.

18. marts 2023 af Emil Winter og Patrick Boje Jensen

Fisker

Fisker er – som den opmærksomme læser vil bide mærke i – ikke noget nyt navn. I 2007 grundlagde danske Henrik Fisker bilmærket Fisker Automotive, der blev bedst kendt for modellen Fisker Karma. Karma var en af de første luksuriøse plugin-produktioner, men eventyret var kortlevet for danskerens ellers revolutionerende selskab, der lukkede i 2014. 

I 2016 forsøgte Fisker sig igen - denne gang under navnet Fisker inc. Det “nye Fisker” er gået all-in på den elektriske SUV, Fisker Ocean. Den har været længe undervejs, men nu ser Ocean langt om længe ud til komme på markedet i 2023. Det er vist ingen overdrivelse at sige, at Fisker Ocean er blandt de mest ivrigt ventede biler i år.

Fisker har desuden løftet sløret for mærkets næste bil, Fisker Pear.

Fisker Ocean
Fisker Ocean

er ivrigt ventet og ser endelig ud til at komme på gaden i år!

Geely-koncernen (Lynk & Co + Zeekr)

Geely-koncernen står blandt andet bag Volvo og Polestar, men de ejer en lang række andre mærker som Lynk & Co og Zeekr. Førstnævnte er allerede på markedet flere steder i Europa, og Zeekr lander på europæisk jord i 2023. Der er derfor god grund til at tro, at de to mærker bliver aktuelle på dansk jord.

Lynk & Co. har haft udmærket succes med SUV’en “Lynk & Co 01”. I tråd med Lynk & Co’s svenske rødder, bliver størstedelen af deres biler bygget på Volvo’s CMA-platform.

Zeekr har ingen svenske affiliationer og er et rendyrket kinesisk mærke. I løbet af mærkets særdeles korte levetid, har de formået at vække opsigt med bilen Zeekr 01, der allerede er indehaver af flere verdensrekorder for elbiler. Ydermere har Zeekr meldt ud, at Zeekr 01 får et batteri på 140 kWh, hvilket bør garantere en rækkevidde på 1.000 km! 

Zeekr 01
Zeekr 01

ser ud til at få rekordlang rækkevidde!

Great Wall Motors (ORA + WEY)

Som navnet næsten skriger, er Great Wall Motors (GWM) en kinesisk koncern. GWM råder over adskillige bilmærker, og selvom de ikke er kendte herhjemme, kan de meget vel snart blive det.

Koncernen råder nemlig over de to mærker ORA og WEY, der chokerede den europæiske bilpresse, da de løb af sted med to titler som verdens mest sikre biler ved Euro NCAP i 2022.

De har for alvor gjort op med mange af “made-in-China”-fordommene, og GWM har allerede bekræftet, at de introducerer mærkerne Ora og Wey i Sverige i 2023. Koncernen har tidligere vist interesse i at sende mærkerne til Danmark.

ORA Funky Cat
ORA Funky Cat

Blev den mest sikre lille familiebil ved Euro NCAP 2022.

Hongqi

Hongqi’s flagskibsmodel, Hongqi e-HS9, ligner til forveksling noget, der er blevet sprøjtet ud fra Rolls-Royce’s fabrikker i årevis. Det er dog ikke så bizart, da netop e-HS9 er designet af Hongqi’s chefdesigner, der tidligere har været ansat hos netop Rolls-Royce.

Mens Hongqi er et næsten ukendt mærke i Danmark, er det faktisk den ældste, kinesiske bilfabrikant, der stadig eksisterer i dag. Hongqi har meldt ud, at de er klar til at indtage Danmark og resten af Europa med storm, og der er god grund til at have store forventninger. Den bedagede, kinesiske fabrikant har nemlig et stolt omdømme. Hongqi leverer bl.a. biler til den kinesiske præsident, og der er dermed udsigt til, at Hongqi snart er et mærke, de fleste vil kunne genkende herhjemme.

Importøren K.W. Bruun har allerede hentet de første biler til Danmark, og nu kender vi også prisen, der er ligeså voldsom som bilen.

Hongqi e-HS9
Hongqi e-HS9

ligner en Rolls-Royce fra fremtiden, men i virkeligheden er den produceret af Kinas ældste bilproducent. 

JAC

JAC - eller Anhui Jianghuai Automobile Co.- er endnu et kinesisk bilmærke, der planlægger at indtage det danske bilmarked snarest. Faktisk har JAC ambitioner om allerede at være klar med de første 200 biler i Danmark i starten af 2023. De 200 biler bliver af modellen JAC e-JS4, som er en crossover-SUV, der umiddelbart kommer til at konkurrere med biler som Kia e-Niro og BYD Atto 3.

JAC forventer også at lancere modellen JS1, der er en mikrobil med teknik fra VW’s Up-program, i Danmark. Det skyldes, at JAC har et indgående samarbejde med VW, hvor de bl.a. deler platforme. Faktisk har tyskerne siden 2020 stået som ejere af 50% af JAG, der er selskabet bag JAC.

JAC e-JS4
JAC e-JS4

låner teknik fra tyske VW, der er medejer af firmaet. 

Lucid

Selvom Lucid endnu ikke er aktive på det danske marked, kan man faktisk allerede nu forudbestille modellen Lucid Air herhjemme, da Lucid har udpeget Danmark som et "elbilsvenligt" land.

Lucid har på nuværende tidspunkt kun én model på programmet, men der er tilsyneladende heller ikke behov for flere.

Lucid Air, som er en elektrisk sedan på størrelse med Tesla Model S, leverer nemlig nogle vanvittige præstationer og byder for alvor netop Model S op til dans i kampen om at være elbilernes konge. 

Topmodellen af Lucid Air har en opgivet rækkevidde på 836 km, hvilket er 185 km længere end Tesla Model S Long Range. Det er dog de amerikanske tal og ikke WLTP-godkendt.

Som den sidste prik over i'et fås Lucid Air i topudgaven med 1.126 hk! Det bliver en af de svedigste biler, når den endelig kommer til Danmark!

Lucid Air
Lucid Air

vil ikke stå i skyggen af Tesla Model S!

NIO

NIO er et kinesisk bilmærke fra 2014, der faktisk allerede er i Danmark nu. Leveringen begynder senere i 2023, og modelprogrammet består på nuværende tidspunkt af SUV'en, EL7, samt to sedan’er. Den sportslige ET5 samt den mere komfortorienterede ET7. De tre modeller er tilgængelige for bestilling i Danmark allerede nu. 

Ydermere producerer NIO også en større, 7-sæders SUV, ES8, der dog endnu ikke er tilgængelig i Danmark, men som fås i Norge.

NIO har allerede tiltrukket sig ualmindeligt meget opmærksomhed i Danmark. Det skyldes ikke bilernes kunstige intelligens, Nomi, men derimod deres ambition om, at kunne udskifte batterier på 5 minutter. Dét skal gøre NIO’er attraktive, da det sparer en hel del ladetid. Om det lykkes i praksis, må tiden vise. Ikke desto mindre er der lagt i støbeskeen til noget stort for NIO. 

NIO ET7
NIO ET7

Er den komfortable sedan, der er god til hverdagspendleren med pengepungen i orden.

SERES

SERES kan ved første øjekast forsvinde lidt i den tsunami af kinesiske mærker, der har sat kurs mod de danske kyster. Men dykker man lidt ned i tallene og specs'ene for modellen SERES 5, bliver mærket pludseligt yderst interessant. 

SERES 5 er nemlig - foruden at være bragende hurtig med en acceleration på 3,7 sekunder - den første bil, der i praksis får lov at prøve kræfter med et Solid State-batteri (godt nok kun et semi Solid State-batteri, der kombinerer teknikken fra tørstofbatterier med de væskebaserede batterier, vi kender fra hidtidige elbiler). 

Kinesernes Semi Solid State-batteri lover ikke revolutionerende rækkevidde (530 km), men sensationen er ifølge SERES, at batteriet ikke mister kapacitet i løbet af de første 100.000 km. 

SERES har indskrevet Danmark i fremtidsplanerne, men på nuværende tidspunkt er der ingen service- eller salgspartner på plads.  

Seres 5
Seres 5

er navnet på den kinesiske Crossover

Voyah

Voyah er (endnu) et kinesisk bilmærke, der agter at prøve kræfter med det danske marked - faktisk allerede i 2023.

Mærket, der først blev grundlagt i 2020, har meldt ud, at de producerer luksus-biler, der skal tage kampen op med mærker som BMW og Audi. Den første bil, vi får at se i Danmark, bliver Voyah Free, der er en SUV på størrelse med BMW iX og Audi e-Tron, som eftersigende skulle være de nærmeste konkurrenter.

Hvis der hersker nogen tvivl om, hvorvidt Voyah kommer for at blive, kan det pointeres, at mærket er støttet af Donfeng-koncernen, der i 2021 producerede mere end 3,2 millioner biler. 

Voyah Free
Voyah Free

Skal tage kampen op med BMW iX og Audi e-Tron

Xpeng

Xpeng’s danske rejse startede med den ene fiasko efter den anden. Først lancerede kineserne modellen P5, som alligevel ikke kom til Danmark. Det blev opfulgt en præsentation af en sløj P7, der ikke var rustet til europæiske marked. 

Nu ser det endelig ud til, at Xpeng har fået styr på tøjlerne. Xpeng P7 er blevet opdateret til det europæiske marked, og nu er kineserne klar til at sælge biler i Danmark.

P7’eren, som er den første Xpeng, der kommer til Danmark, er en elektrisk sedan, der skal konkurrere med bl.a. Tesla Model S. Desuden kommer den elektriske SUV Xpeng G9 også snart til Danmark, og den sætter en ny standard for ladehastighed.

Xpeng p7
Xpeng P7

ser endelig ud til at være rustet til det europæiske marked. 

Bobleren: Abarth

Hvis du løftede lidt på øjenbrynene og tænkte; “dem kender jeg da allerede”, så er det helt forståeligt. Abarth er nemlig langt fra at være et nyt mærke. Abarth er et italiensk sports- og performancemærke, der har eksisteret siden 1949. De er nok bedst kendt for deres sportslige fortolkninger af Fiat-biler.

Ikke desto mindre er Abarth nok engang spændende for danskerne, for Abarth har for alvor gjort sig aktuelle med lanceringen af Abarth 500e,  Abarth 500e minder meget om en Fiat 500e - og så alligevel overhovedet ikke. Abarth-varianten ligner nemlig den første, reelle hot-hatch på el, og det er noget vi har efterspurgt længe! Abarth har for øjeblikket ingen dansk importør, men man kan håbe, at en importør ser en mulighed i Danmark, hvor vi har taget godt imod Fiat 500e.

Abarth 500e
Abarth 500e

ser ud til at blive en vaskeægte hot-hatch - og så endda på el!

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...