ford explorer

Den nye Ford Explorer har et næsten usynligt kamera under logoet, der bruges af bilens nødbremsesystem og 360-graders kamera.

© Lars Krogsgaard

Ny rapport: Vigtigt sikkerhedudstyr i biler forvirrer forbrugere

Der er kæmpe potentiale i nye bilers assistentsystemer, men stor europæisk rapport viser, at forbrugerne mangler erfaring med systemerne

30. oktober 2020 af Steen Bachmann


Aktive systemer for sikkerhed i biler (Advanced Driver Assistant Systems, ADAS) er standard i mange nye biler, og fra 2022 bliver en god håndfuld af dem et EU-krav i nye bilmodeller. 

Systemerne gør, at bilerne selv kan bremse for fodgængere, cyklister og andre biler og køretøjer, holde bilen i dens vognbane og tilpasse farten efter den forankørende og den tilladte hastighed.

FDM: For mange småfejl

Mange af systemerne døjer imidlertid stadig med småfejl, ligesom der endnu mangler egentlige minimumskrav til systemerne. Derudover halter det med både forbrugernes og bilforhandlernes kendskab til og viden om assistentsystemerne. 

Halløj - der er tilbud til nye kunder på 3 numre af Bil Magasinet

Det konkluderer en ny stor europæisk rapport ’How to maximize their road safety benefits of ADAS’, som blandt andre FDM har været med til at udarbejde.

Ford Explorer PHEV AWD ST-Line aut.

360-graders kameraet i Ford Explorer hjælper med parkering. Går der en fodgænger bag om bilen, mens man bakker, bremser nødbremsen for at undgå en påkørsel. 

© Lars Krogsgaard

Kan give falsk tryghed

"Rapporten dokumenterer, at systemerne har deres begrænsninger og ikke altid virker godt nok. Det kan give en falsk tryghed bag rattet,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto, der som formand for FIA’s tekniske ADAS-arbejdsgruppe har været med til at udarbejde rapporten.

Bilisternes kendskab til systemerne kunne være bedre, viser rapporten, som har undersøgt 9.000 europæiske bilisters kendskab til og erfaring med assistentsystemerne. De gør langtfra bilen selvkørende, som mange bilister fejlagtigt har opfattelsen af.


FDM's oppustelige bil bruges til at teste nødbremser. Føreren kører 80 km/t mod puden uden at bremse. Målet er at teste, om bilen bremser af sig selv, som den skal.

© FDM


”Vores undersøgelse, der også omfatter danske bilejere, viser, at mange ikke ved, hvilke assistentsystemer deres bil har. Det største problem er dog, at mange tror, at de ved, hvordan systemerne virker, uden at kende deres begrænsninger. I værste fald kan det føre til uheld. Derfor venter der en opgave for bilproducenterne og -forhandlerne, der skal blive bedre til at informere om assistentsystemerne. Men som bilejer har man selvfølgelig også selv et ansvar for at sætte sig ind i sin nye bils egenskaber. Det er et spørgsmål om sikkerhed,” siger Lone Otto.

Vil gå til EU og bilproducenter

De europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA Region 1 vil nu bruge rapporten til overfor både EU og bilproducenter at sikre udviklingen af bedre og mere ens standarder for assistentsystemer og samtidig øge forbrugernes kendskab til de vigtige systemer til gavn for trafiksikkerheden.

How to maximize their road safety benefits of ADAS

70 procent overvurderer deres forståelse af, hvor godt sikkerhedssystemer i biler virker. 

69 procent svarer, at systemerne fungerer, som de havde forventet. 

99 procent svarer, at de ikke modtog nogen særskilt uddannelse i systemerne i forbindelse med bilkøbet, men alene stolede på bilforhandlerens oplysninger om systemerne.

Læs rapporten hos FDM

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...