Getty images bilfabrik kan ikke nå leveringstiderne
© Getty Images

Ny krise truer bil-industrien: Kan give massiv bil-mangel verden over

Et problem med levering af magnesium kan betyde, at bilindustriens produktion er nødt til at lukke i den nære fremtid - velkommen til chipkrisens storebror.

26. oktober 2021 af Frederik Hauschildt

Vi kommer til at mangle magnesium

En energikrise i Kina betyder, at landet har været nødt til at lukke flere fabrikker midlertidigt. Blandt de lukkede fabrikker er en stor del fabrikker, der producerer metallet magnesium, og det er et problem: Kina står nemlig bag 85% af verdens samlede udbud af magnesium.

Men hvad skal vi med magnesium, og hvorfor går det ud over bilindustrien? Magnesium bruges til at producere flere andre materialer i biler. Magnesium indgår nemlig i mange af de aluminiums-legeringer, der bruges i bil-industrien. Magnesium bruges desuden til motorblokke, af blandt andre Porsche.

Altså ender vi i en situation, der minder meget om den globale chipkrise, som stadig giver store problemer for autoindustrien. Du kan forvente lange leveringstider og forhøjede priser på biler, både brugte og nye.

Porsche 911 hvid beige beskidt lædersofa motorrum bagfra

Siden 1970'erne har Porsche brugt Magnesium i deres motorblokke.

Europa ringer med alarmklokkerne

Nogle lande har dog mere produktion af magnesium end andre. Energikrisen i Kina sætter ingen stopper for den amerikanske produktion af magnesium.

I Europa er situationen i midlertid værre. Her er produktionen meget lille, og det generelle estimat lyder på, at vi løber tør for magnesium inden udgangen af november, hvis ikke en ny løsning findes. Det har fået Angela Merkel til at advare andre europæiske ledere til et møde i Belgien sidste torsdag.

Få 3 numre af Bil Magasinet for bare 99 kr.! Læs mere her

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...