GMA T.33

Ny dreng i V12-superbilsklassen

Hvad rimer på eksklusivitet, tidløst design og V12? Det gør Gordon Murray Automotive T.33 – men hvad har den nye superbil at byde på?

1. februar 2022 af Emma Steensen

Perfekt til énbils-garagen

Gordon Murray Automotive mener, de har skabt noget tæt på det ultimative med deres T.33 - lillebror til mærkets første bil med navnet T.50. De lover, at de ikke kommer til at producere mere end 100 eksemplarer af hver model. 

Ambitionen med T.33 har været at skabe en bil, der er super nok til at være en superbil, men allround nok til at være den eneste superbil du har brug for. GMA mener selv, at "hvis du kun skulle have én superbil, så er det T.33 du skal have". 

Håndterbare kræfter

Den 3,9-liters V12'er fra Cosworth er den samme som i storebror T.50, men den er modificeret til at levere sine mange kræfter på lidt mere tilgængelig manér. Den leverer intet mindre end 615 hk ved 10.500 o/min og kan tage op til 11.100 o/min.

Motoren vejer 178 kg og har et moment på 451 Nm ved 9.000 o/min, men GMA skriver, at hele 75 pct. af momentet allerede er til stede fra 2.500 o/min og 90 pct. fra 4.500 o/min. 

Hvad selve bilen faktisk vejer melder GMA umiddelbart intet om, dog beretter de om et mål på en tørvægt på under 1.100 kg og dermed et vægt/effekt-forhold i omegnen af 1,8 kg/hk – det er ekstremt. 

Udover de mange kræfter, så har GMA også gjort en indsats for at skabe aerodynami, men T.33 slipper for den store ventilator bagtil kendt fra storebror T.50, hvilket medfører et lidt renere design.

Gorden Murrays kerneprincipper

Syv kerneprincipper danner DNA'et for Gordon Murray Automotive og på listen findes ønsker om at deres biler skal være lette i vægt, eksklusive og besidde kørselsmæssig perfektion. 

Andre mere abstrakte ambitioner fra GMA tæller blandt andet, at superbilerne skal være "en tilbagevenden til skønhed" og "ingeniørkunst". Hvilket i alt sin enkelthed betyder, at designet skal være simpelt, smukt og tidløst. 

Gordon Murray, chefen selv, siger at hans virksomhed ikke kommer til at stræbe efter salgstal eller efter at leve op til samfundets trends. Derimod skal hver bil være tro med kerneprincipperne og udelukkende leve op til at være en del af en verdensførende og innovativ bilfabrikant. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...