© Dantaxi

Nu kan du blive samlet op af en kæmpe, kinesisk el-SUV

Danmarks første Aiways taxa er registret. Kunderne kan glæde sig til masser af plads

22. oktober 2021 af Mikkel Thomsager

Den første elektriske Aiways U5 kører nu som taxa i Danmark. 

Ifølge Aiways er den netop afleveret til Dantaxi, og den kører i Storkøbenhavn, hvor vognmand Ali Daraji har taget bilen i brug. Danmark er dermed det første land i Europa, hvor et taxaselskab har indlemmet Aiways i flåden.

Dantaxi råder i forvejen over en flåde bestående af 200 elektriske taxaer heriblandt Mercedes EQC, Tesla 3, Tesla S, Hyundai Kona, Hyundai Ionic og Kia Soul og flere, så i den henseende er U5 blot endnu en elbil i flåden.

U5 er en særdeles rummelig elbil, og passagerer kan glæde sig over en bil med masser af plads på bagsædet, og god plads i bagagerummet.

I august satte vi en Aiways U5 i duel med en Skoda Enyaq, og her skrev Mathias Brandt:

"Hvis man på forhånd har dømt Aiways U5 ude, fordi den kommer fra Kina, bør man genoverveje. Denne måneds duel viser med al tydelighed, at kineserne har noget at byde på."

Aiways U5 nøjes med et forholdsvis lille batteri på 63 kWt. Officielt giver det en rækkevidde på 400 km ifølge WLTP-normen, men i virkeligeden og med belastning i form af passagerer, er række vidden mindre. Til gengæld er ladekapaciteten på 90 kW, hvilket gør det muligt at lade bile fra 20 til 80 pct strøm på 35 minutter.

Aiways: Mærket der er fire år gammel

Aiways er grundlagt 2017 i Shanghai i Kina. 

Det europæiske hovedkontor ligger i München, Tyskland. I Danmark markedsføres i bilmærket af Aiways Distribution Danmark, der er et datterselskab under Andersen Motors, der også har importen af Suzuki. 

Den første model fra Aiways blev introduceret på det europæiske marked i 2020 – en elektrisk SUV med lang rækkevidde og omfattende standardudstyr. I Europa er Aiways foreløbig repræsenteret i Tyskland, Holland, Belgien, Frankrig og Danmark.

Bilerne bygges i en nybygget, fuldautomatisk bilfabrik i Shangrao i Kina. Kapaciteten er på 150.000 biler om året, men kan øges til 300.000 biler efterhånden som efterspørgslen på batterielektriske biler stiger.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...