Elbilen Mercedes-Benz EQC blev præsenteret for den internationale presse i Oslo i maj 2019. København var ikke på tale, da Danmark er fem eller ti år efter udviklingen i Norge.

© Dirk Weydenmeyer

Norge: Elbilsalget går amok

46 pct. af alle nye solgte biler i Norge er elbiler. Skattefordele gør, at de støvsuger den vestlige verden for nye og brugte elbiler, og ingen politikere tør træde på bremsen

23. juli 2019 af Steen Bachmann


Over halvdelen af nye biler solgt i Norge er med kabler, og andelen ville være endnu højere, hvis ikke der var så lange ventetider på at få en, lyder det fra Norsk Bilbransjeforbund.

De aktuelle tal fra Norge viser, hvor langt man kan nå med en grøn omstilling af transportsektoren i et politisk klima, hvor løfter følges af handling.

Gratis parkering og ladning

Tallene har vi fra direktør Stig Morten Nielsen fra Norsk Bilbransjeforbund, der indledte sin gennemgang på Bilbranchens årsdag i Industriens Hus i København fornylig med at repetere, at elbiler, plug-in-hybrider og hybridbiler er fritaget for moms og registreringsafgift i Norge. Herudover må de:

* Køre i busbaner

* Lade gratis på offentlige ladestandere

* Parkere gratis 

* ... og så er de undtaget for de skrappe afgifter, der opkræves for at køre ind i byer som Oslo og Bergen med betalingsring. 

Tillykke med din nye Tesla

Det markedsførende mærke Tesla har 1. januar til 30. april solgt og leveret 7.835 nye biler. Tesla udleverer 20 biler til norske købere hver halve time, og for nylig er den californiske virksomhed havnet som nr. 154 i en kundetilfredshedsundersøgelse blandt alle virksomheder i Norge, hvor Volvo lå nummer ét og Toyota nummer to. 


Køberen får nøglen i hånden og et "Tillykke med din nye bil" og sendes så ud på midlertidige parkeringspladser, hvor flere hundreder nyankomne Tesla'er står og venter.

Den mest solgte bilmodel lige nu er Tesla Model 3, og på top-20-listen over de mest solgte biler skal vi ned på 15.-pladsen for at finde den første rent fossildrevne bil (Skoda Octavia). Hvis udviklingen fortsætter, vil der om et år ikke være fossilbiler på top-20.

Markedsandel for elbiler på 46 pct.

Markedsandelen for elbiler i hele Norge med godt tre millioner indbyggere er lige nu 46 pct. I 2017 havde elbiler en markedsandel på 30 pct. i Oslo – i 2018 var tallet 63 pct. 

Stig Morten Nilsen vurderer, at det mindst vil gå lige så stærkt i større danske byer, hvis den grønne omstilling får fat i Danmark.

Er der ulemper ved grøn omstilling?

Prisen for et markant renere miljø med mindre støj og emissioner er en statslig indtægt fra biler i frit fald. 

For ti år siden indbragte registreringsafgifter alene over 25 mia. norske kroner til staten om året. I 2018 var indtægten faldet til under 10 mia. kr., og fortsætter udviklingen, vil indtægten være nul i 2025.

Bilbransjeforbundet vurderer, at der er akut brug for opstilling af minimum 8.000 yderligere offentlige ladestandere i Norge. 

Tesla-ejere i etagebyggerier har i afmagt forsøgt at lade deres biler ved at hænge forlængerledninger ud af vinduerne, hvilket udgør en brandfare, og ikke er tilladt, og i påsken opstod der en ladekø på mere end 150 Teslaer på vej ud af Oslo.

Ingen tog elbiler alvorligt for 20 år siden

Den grønne omstilling af det norske bilmarked blev vedtaget i Landstinget på et tidspunkt, hvor ingen tog elbilerne alvorligt. De eneste elbiler på markedet var den norske Think og den danske Kewet, men massive problemer med luftforurening i større norske byer, der typisk ligger for foden af en fjord, gjorde det nødvendigt at gøre noget.


"Ingen havde fantasi til at forestille sig omfanget af den grønne bølge, så der var ingen plan. Der var ingen strategi, andet end at vi ville have biler, der ikke forurenede," fortæller Morten Stig Nilsen fra Norsk Bilbransjeforbund. 

"I dag er de grønne biler ikke en bølge, men en tsunami, som ingen politiker tør stoppe eller bare foreslå at bremse en lille smule. Skal jeg give et råd til danske politikere, så er det, at de skal lægge en plan for den grønne omstilling i Danmark. For når først den kommer i gang, vil det være umuligt at stoppe den," siger han.

Mercedes´ nye elbil har firehjulstræk og 408 hk, og er prissat herhjemme til 679.998 kr. Den danske importør ved endnu ikke, hvor mange biler der er allokeret til Danmark i 2019.

© Dirk Weydenmeyer

Norge støvsuger markedet for elbiler

De skattemæssige og praktiske fordele ved biler med kabler betyder, at Norge støvsuger hele den vestlige verden for nye og brugte el- og hybridbiler. 


Der er en stor import af grønne biler fra Sverige, der opnår en statsstøtte på 60.000 svenske kroner pr. bil, og for nylig er der ankommet et skib fra Californien med en sending eldrevne Fiat 500, som var usælgelige i USA – de har alle fundet nye norske ejere. 

Kia og Hyundai importerer egne biler, der har været til salg hos sydeuropæiske autoriserede forhandlere, og som stadig har plastik på dørene og ikke har kørt en meter. De importeres som 'brugte biler', fordi de er flere måneder gamle. 

7.000 nordmænd i kø til Audi e-tron

Audi har 7.000 norske kunder på venteliste til den nye e-tron, som heller ikke er en billig bil i Norge, og der vil efter al sandsynlighed også opstå ventelister på den nye Mercedes EQC, som netop er præsenteret for den internationale presse i Oslo.

I første kvartal i år blev der solgt 82.468 nye personbiler i Danmark. 

Heraf var 628 biler med kabler.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...