nissan elbil koncept

Nissan er i gang med at udvikle en ny eldrevet minibil, der skal erstatte Micra. Den nye model skal baseres på samme platform som den kommende Renault 5 elbil.

© Nissan

Nissan-Renault-Mitsubishi: Vi investerer 171 mia. kr. i nye elbiler

Den fransk/japanske alliance offentliggør en ny plan frem mod 2030: Der skal udvikles fem nye fælles platforme og 35 nye elbiler

27. januar 2022 af Steen Bachmann

Renault Group, Nissan Motor Co., Ltd. og Mitsubishi Motors Corporation annoncerede i dag deres plan grøn omstilling frem mod 2030. Det skete på et online pressemøde med deltagelse af alliancens topchefer fra Frankrig og Japan.

Efter den obligatoriske selvros og brug af en frygtelig masse tillægsord og forkortelser kom der også et par konkrete nyheder. 

Vil bruge færre platforme

Alliancen vil øge samarbejdet mellem de tre bilproducenter for at øge effektiviteten i produktionen og fordele omkostningerne til udvikling.  

For eksempel vil en fælles platform for C- og D-segmentet bære fem modeller fra tre mærker af Alliancen (Nissan Qashqai og X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral og en kommende syv-personers SUV).

Fra 60 pct. fælles platforme i dag skal andelen øges til 80 pct. af de i alt 90 bilmodeller fra de tre mærker i 2026. 

Mitsubishi vil have comeback i Europa

Som en del af dette vil Mitsubishi Motors styrke sin tilstedeværelse i Europa med to nye modeller, blandt andet en ny generation af Mitsubishi ASX baseret på Nissan Qashqai. Den nye ASX forventes til Europa og Danmark i 2023.

Modellen kommer både som plugin-hybrid og almindelig hybrid, og bliver baseret på CMF-B platformen fra Renault-Nissan-Mitsubishi Alliancen. ASX vil blive produceret på Renaults Valladollid fabrik i Spanien.

mitsubishi asx

Mitsubishi har sendt en teaser for deres nye crossover, der debuterer i 2023 og kommer til Danmark.

Renault, Nissan og Mitsubishi har solgt elbiler i den nye generation i mere end et årti, hvilket giver erfaring. I alt har alliancen solgt mere end en milllion elbiler, der har kørt mere end 30 milliarder kilometer på el. Med udgangspunkt i denne erfaring vil Alliancen accelerere udvikling med en investering på i alt 23 mia euro frem mod 2030.

Fem nye platforme

Fem nye platforme skal dække 90 pct. af Alliancens modeller på alle markeder og regioner.

• CMF-AEV - den billigste og mindste platform, som blandt andet er grundlaget for Dacia Spring.

• KEI-EV (mini køretøj) - en platformfamilie til ultra-små elbiler

• LCV-EV - en familie-rettet platform til professionelle kunder som base for Renault Kangoo og Nissan Town Star

• CMF-EV - en global platform til elbiler i mellemklasssen. Den bruges til de kommende elbiler Nissan Ariya og Renault Megane Electric og mange andre. I 2030 vil mere end 15 modeller være baseret på CMF-EV-platformen med op til 1,5 millioner biler produceret på denne platform om året.

• CMF-BEV - en ny kompakt, der lanceres i 2024. Rækkevidden skal være op til 400 km, omkostningerne til produktion skal sænkes med 33 pct. og strømforbruget skal være mere end 10 pct. end i en nutidig Renault Zoe. Platformen vil danne basis for 250.000 køretøjer om året under Renault, Alpine og Nissan mærkerne. Blandt køretøjerne er Renault R5 og en ny minibil, der skal erstatte Nissan Micra. De to nye modeller fra Renault og Nissan skal produceres på Renault ElectriCity, et industrielt center i det nordlige Frankrig.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...