Nio ET5

© Nio

Flodbølgen af kinesiske elbiler fortsætter: Nio vil lancere kraftig 4-dørs coupé i Danmark i 2022

Elbilmærket Nio præsenterer strømlinet nyhed i mellemklassen, der meldes på markedet herhjemme i 2022. Vi har billeder og detaljer

20. december 2021 af Steen Bachmann

Bilmærket Nio har medvind i Kina, hvor de markedsfører fire-fem forskellige modeller. Nio har fornylig åbnet for salg af biler i Norge, og er også på vej til Danmark, hvor de forventer at lancere et par modeller i løbet af 2022.

Nio vil revolutionere måden vi lader batterier på

Den seneste hedder ET5 og er netop vist for første gang i Suzhou, Kina. Der er tale om en bil i mellemklassen med fire døre, fem sæder og batteri i bunden.

© Nio

Nio ET5 har et system, der skal føre næste generation af AR (Augmented Reality) videre. Teknologien kendes fra blandt andet Mercedes, som projicerer pile og andre beskeder op på indersiden af forruden, så man oplever det som en kombination af animation og virkeligheden. Formålet er at opnå en mere intuitiv levering af data og information til føreren.

Nio skriver, at de sammen med softwareudvikleren NReal forsker i at udvikle vinduesglas, så det vil være muligt at bruge forruden som et objektiv. Det skal kunne skabe en illusion af, at der er en "201 skærm seks meter foran bilen. 

De forsker også i et sæt briller med en ultratynd linse, der vil gøre det muligt at bruge VR (Virtual Reality) i normal trafik for at højne sikkerheden.

Hold blikket på kørebanen

Kabinens 10,2" digitale instrumenter skal tale sammen med de nye teknologier, som skal smelte sammen til én enkel kilde til information. Målet er ultimativt at sikre, at førerens opmærksomhed er på det, der sker foran bilen, fordi det ikke vil være nødvendigt at fjerne bilkket fra kørebanen.

Kabinen har ambient belysning med 256 farver og et Dolby Atmos 7.1.4 surround sound-lydanlæg.

Nio ET5 vil kunne fås i Kina med selvkørende teknologi i Level 3  - det tillader, at man overlader kørslen til bilen på motorveje, i byområder, under parkering og ved batteriombytning. I Kina vil teknologien koste cirka 700 danske kr. om måneden.

Ægte sportslige præstationer kombineret med effektivitet

Nio ET5 har en elmotor på hver aksel og en samlet ydelse på 483 hk (360 kW). Det skal give en 0-100-tid på 4,3 sek. Mærket skriver, at de selv udvikler bremser, og garanterer for en 100-0 standselængde på 33,9 meter. 

Luftmodstandskoefficienten er 0,24 og rækkevidden meldes til 550-1.000 km: 

* med 75 kWh batteri er rækkevidden 550 km
* med 100 kWh batteri er den over 700 km
* med 150 kW batteri meldes om en rækkevidde på over 1.000 km.

Nio ET5 fås i ni farver, og kan leveres fra september 2022. Der er endnu ingen meldinger om en dansk import, men Nio arbejder på sagen. Vi vender tilbage, når vi ved mere.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...