Ferrari F40 Nicola Materazzi
© Mikkel Thomsager/Antonioventisette

Nicola Materazzi er død i en alder af 83 år

Manden bag ikoner som Ferrari F40, Lancia Stratos og Bugatti EB110 er gået bort. Han efterlader sig et stort aftryk i bilverdenen.

27. august 2022 af Gustav Reeh Persson

En af de helt store

Nicola Materazzi var en ingeniør, der var med til at udvikle sportsvognen til nye højder i en æra af ekstrem udvikling. Han blev født i 1939 i det sydlige Italien og startede sin professionelle karriere hos Lancia i Torino. Efter et par år med deres gadebiler blev han i 1970 sat til at arbejde på det ambitiøse rally-projekt Stratos. Lancia Stratos endte med at vinde rallymesterskaberne i 1974, 1975 og 1976. 

I forbindelse med udviklingen af Stratos samarbejdede Nicola Materazzi og Enzo Ferrari. På baggrund af det samarbejde blev han efter Stratos indsat som chefingeniør for Ferraris Formel 1-hold, før han blev sat til at hjælpe deres gadebiler. 

Lancia Stratos

Ferrari-tiden

Nicola Materazzi designede den 2,9 liter V8 motor, der sidder i Ferrari 288 GTO. Desuden hjalp til at forbedre køreegenskaberne ved at sætte motoren på langs i stedet for på tværs. I 1984 blev han udnævnt chefingeniør hos Ferrari og udviklede den sidste Ferrari fra Enzos hånd, den legendariske F40. Den blev præsenteret i juli 1987, med Nicola Materazzi som den egentlige bagmand.

Efter Enzo Ferraris død i 1988 forlod Nicola Materazzi Ferrari. Hans karriere var ikke slut endnu, for i 1991 blev Nicola Materazzi kontaktet af Romano Artioli, der lige havde overtaget Bugatti, og de gik i gang med at udvikle Bugatti EB110, der bliver kaldt verdens første hyperbil. 

Bugatti EB110 SS

Bugatti EB110 SS der havde en topfart på 340 km/t

Bugatti EB110 

Takket være Nicola Materazzi fik Bugatti EB110 fire velfungerende turbo'er, der gav den imponerende 560 hk. Nicola Materazzi var med i udviklingen af hele bilen, så han hjalp også til med at udvikle monocoque af karbonfibre, gearkassen og firehjulstrækket. Efter offentliggørelsen af hyperbilen EB110 blev han sat til at udvikle EB110 SS der havde en topfart af 340 km/t, før selskabet fik finansielle problemer.

Nicola Materazzi døde denne uge i en alder af 83 år, men efterlader et enormt aftryk på bilverdenen.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...