Ferrari F40 er fra 1987, hvor Ole Damgaard-Nielsen fik importen af Ferrari i Danmark.

Nekrolog: Hr. Ferrari Danmark er død

Han blev kendt for at tilkæmpe sig dansk import af Ferrari. Men Ole Damgaard-Nielsen havde flere andre mærker på samvittigheden

28. juli 2022 af Mikkel Thomsager og Ulrik Walter Rasmussen

Nekrolog: 

Lørdag d. 2. juli 2022 sov Ole Damgaard-Nielsen stille ind. Ole blev 89 år. De fleste vil kende Ole fra hans indflydelse på den danske bil verden.

Hans karriere begyndte dog som lærling i bog- og fotoforretning, og som udlært i 1950, blev han slagchef for det tyske fotofirma Zeiss Ikon. År senere sprang han ud som selvstændig som importør og grosserer af smalfilms apparater som var datidens nyeste gadgets.

Hans visionære forretningssans bragte ham til Japan i 1960, hvor han tegnede importøraftaler på en række Japanske fotoprodukter, blandet andet Nikon. Et tiltag som senere skulle vise sig givtig for hans virke i bilbranchen.

Ole Damgaard-Nielsen blev 89 år.

Vild med amerikanere

Ole passions for biler begyndte allerede som ung, og han købte sin første bil som 19 årig, en åbne Buick Century. Kimen til amerikanske biler var lagt og garagen talte gennem årene utallige Cadillac, Thunderbird, Lincoln, m.fl.

Med sin velkørende fotoforretning begyndte Ole at se sig om efter andre forretningsområder. Sammen med en ven, og senere forretningspartner, kontakter Ole Nic. Christiansen, datidens BMW importør, og fik forhandlingen af BMW i Birkerød. Senere opkøber han andre BMW forhandlere.

I 1976 bygger Ole sit eget bilhus på Hvidovrevej. Her overtager han importen af AMC og JEEP, lige så at der forhandles Rover, Alfa Romeo, Honda m.fl. Rammerne i Hvidovre skaber også plads til import af brugte amerikanske biler.

Japansk indsigt bliver til Mitsubishi

i 1977 henvender en journalist sig til Ole med brochure fra international biludstilling i London, hvor Mitsubishi udstilleres deres model række. Ole søger om importen af Mitsubishi til Danmark, i skarp konkurrence med flere andre interesseret. Fra hans tid med import af japansk fotoudstyr er han bekendt med japansk forretningskultur og udarbejder en forretningsplan efter japansk standard. 

Ved samtidig at pege på japanske referencer, gør det udslaget for at Mitsubishi at vælge Ole Damgaard-Nielsen Automobiler, som eneimportør af det nye mærke til Danmark.

I 1984 henvender Bohnsted-Petersen sig, som på daværende tidspunkt var Mercedes importør, med ønsker at købe importen af Mitsubishi. Dette for at supplere Mercedes forretningerne med biler i billigere prislejer. I de kommende år svigter salget af Mitsubishi dog og i 1990 etableres Mitsubishi Motor Company (MMC A/S) hvor Bohnsted-Petersen bliver købt ud, og Ole indsættes som direktør i de følgende tre år.

Ferrari fra 1987

I 1987 får Ole forbindelse til Ferrari´s general manager og anmoder om at få importen af Ferrari til Danmark. Ferrari afviser dette med henvisning til at Danmark nok er et for lille et land, men tilbyder en værkstedskontrakt for at vise velvilje. Ole importerer en håndfuld Ferrari fra Tyskland og inden længe er alle solgt. Dette bemærk Ferrari og forhandlinger til en importøraftale udmunder i en aftale i 1988.

Dette er også året hvor Enzo Ferrari dør, og Ole kaldes til mindehøjtidelighed i domkirken på Modenas torv.

I de følgende år stiger salget af Ferrari støt og ved et møde med Ferraris direktør, Luca de Montezemolo i 1992 bliver Ole tildelt Norge, Sverige og Finland som importør. Det er sammen år hvor Ferrari overtager ledelsen af Maserati, som også bliver del af importøraftalen.

I 1990´er bliver Ole også forhandler af Rolls-Royce og Bentley.

I 2001 bygger Ole bilhuset på Bjarkesvej i Allerød, og flytter aktiverne dertil.

I en alder af 72 tager Ole i 2004 til Detroit og får importen af HUMMER til Danmark.

I 2006 Sælges aktiverne i Damgaard-Nielsen Automobiler til Formula Automobile, og Ole går på pension i en alder af 74.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...