Mænd inspicerer bil
Frit værkstedsvalg:

Hvad sker der med fabriksgarantien, hvis du skifter værksted?

Myte skaber store problemer for værkstederne: "Det er ærgerligt for forbrugerne"

Ny undersøgelse fra Dansk Bilbrancheråd afslører, at mange danskere afstår fra at bruge frie værksteder, fordi de er bange for, det har indflydelse på deres fabriksgaranti.

23. oktober 2022 af Emil Winter

Er jeg forpligtet?

Når du køber en ny bil, får du som udgangspunkt to eller tre års fabriksgaranti - enkelte mærker tilbyder dog længere garanti. Når din bil er dækket af fabriksgarantien, betyder det, at forhandleren er forpligtet til at reparere din bil, hvis uheldet er ude.

I den forbindelse tror mange danskere, at de så er forpligtede til at benytte et mærkeværksted. Det viser en undersøgelse fra Dansk Bilbrancheråd. Her svarer hver anden bilejer, at de benytter et mærkeværksted, hvoraf 17 procent begrunder det med en frygt for, at deres fabriksgaranti ophører, hvis de skifter til et frit værksted.

Men behøver man virkelig bruge forhandlerens mærkeværksted for at bevare fabriksgarantien? Det korte svar er nej. Fabriksgarantien gælder nemlig uanset hvilket værksted, du vælger. Det blev stadfæstet ved lov i 2003. 

Mænd giver hånd foran bil
Frit værkstedsvalg:

Kommunikation i øjenhøjde er blandt de vigtigste parametre, som danske bilejere vælger værksted ud fra. 

Mærkes på værkstederne

Den gængse fejlopfattelse mærkes tydeligt hos flere af de frie værksteder. De siger, at flere kunder først bliver indskrevet som kunder efter deres fabriksgaranti er bortfaldet. Før det har mange brugt et mærkeværksted uvidende om mulighederne for at bruge frie værksteder.

“De bliver overraskede, når vi fortæller, at de kunne have skiftet før og fortsat beholdt fabriksgarantien,” siger Linda Vestergaard, der er kædechef hos Hella Service Partner.

Et udbredt problem

Ifølge Dansk Bilbrancheråd er det i høj grad problematisk, at idéen om, der ikke er fri konkurrence blandt landets autoværksteder, er så udbredt. Problematikken gælder for værkstederne såvel som kunderne

“Det er meget problematisk for landets værksteder, at der ikke er fri konkurrence, og ikke mindst er det ærgerligt for forbrugerne, at de føler sig fastlåst i deres værkstedsvalg på grund af manglende viden i stedet for at vælge værksted ud fra parametre som pris og service,” siger Erik Rasmussen, der er direktør i Dansk Bilbrancheråd. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...