morgan mygarage

Sales Manager Lasse Kristensen har skaffet de første ordrer på Morgan i hus. 

© PR

Morgan får ny dansk importør: "Det passer godt til Rolls-Royce, McLaren og Lotus"

Det store bilhus MyGarage overtager den danske import af det 111-årige bilmærke - den nyudnævnte salgschef forklarer, hvad planen er

21. juni 2021 af Steen Bachmann

I løbet af 2021 overtager bilhuset MyGarage i Vejle den danske import af biler fra Morgan Motor Company. Den britiske bilproducent var indtil fornylig verdens ældste privatejede bilproducent, og har produceret håndbyggede sportsbyggede på den gamle fabrik i Malvern Link syd for Birmingham uafbrudt siden 1909.

Hvordan passer Morgan-brandet ind hos MyGarage?

"MyGarage rummer allerede andre britiske mærker som Rolls-Royce, McLaren og Lotus, så Morgan-brandet passer som hånd i handske i vores repertoire. Vores mærker repræsenterer noget af det ypperste indenfor hver deres kategori, og Morgan tilfører en helt ny kategori til huset. Salget er startet og service håndteres fra vores eget værksted med specialværktøjer og originalt testudstyr. Udvalgte teknikere hos MyGarage vil blive uddannet efter Morgans forskrifter," siger sales manager Lasse Kristensen til Bil Magasinet.

Både eksisterende og nye Morgan-kunder

Hvad er planen for Morgan Danmark de næste 18 måneder?

"Vi skal kæde kunderne og MyGarage sammen, så vi bliver en stærk partner for både eksisterende og nye Morgan-kunder. Det er MyGarage oplagt til, og vil lægge hus til kundeevents, lanceringer, køreture og ikke mindst en nær kontakt til Morgan-klubben i Danmark."

morgan mygarage

Morgan ThreeWheeler (tv.) er udgået af produktion, men kan skaffes som let brugt og finansieres via for eksempel sæsonleasing. Morgan Plus Four (th.) fås som fabriksny og kan konfigureres efter købers ønsker. Da al produktion foregår i hånden, er der meget vide rammer for særlige ønsker til for eksempel lakering og udstyr som kuffert eller bagagebærer.

© PR

Vil også gå efter yngre kunder

Morgan er udfordret med hensyn til at tiltrække kunder under 50 år. Sælger I specialbiler til yngre kunder? 

"Ja, til trods for at vi er i den spæde start, er det lykkedes at sælge de første både nye og brugte biler. Og vi kan afsløre, at der hidtil ikke har været problemer med at tiltrække kunder under 50 år. Det er vores strategi, at vi også skal henvende os til et yngre kunder –  der er vist ingen tvivl om, at tendensen til biler med et klassisk udtryk på en moderne platform, er attraktivt til dette kundesegment."

Den nye Plus Six er en helt ny konstruktion?

"Ja, den er baseret på Morgans nye CXgeneration aluminiumsplatform, som er designet til mærkets highperformance-biler. Den nye Plus Six kan bestilles nu."

Hvad er udsigten til en ny Plus 8?

"Det spår vi ikke en lys fremtid for. Den generelle udvikling i bilbranchen verden over bevæger sig væk fra 8 og 12 cylindrede motorer. Derfor glæder det mig, at Morgan og BMW har været forudseende og har skabt to nye fantastiske motorer."

’’Som en del af vores strategi om at huse mærker med vækstpotentiale i Danmark, glæder det mig at kunne offentliggøre samarbejdet med Morgan. Vi er nået langt i vores langsigtede plan om at repræsentere flere mærker i Danmark, men det nye samarbejde med Morgan viser også, at der stadigvæk er flere mærker derude, som har brug for en stærk partner i landet,’ siger Lars Bjørnbak, CEO for MyGarage.  

Første nye Morgan-biler er solgt

Med en bestand af Morgan, som overvejende er af ældre dato i Danmark, glæder det salgsansvarlig Lasse Kristensen, at de første fabriksnye Morgan biler er i ordrebogen: 

’’Jeg er overbevist om at Morgan har sin eksistensberettigelse i Danmark – Og det har de første ordrer bekræftet mig i. Vi har en klar strategi om at forny brandets signalværdi: Morgan skal tænkes som ’Classic Cool’ – Retro design med et sportsligt og elegant udtryk’’ 

Salget af Morgan er startet og bestillinger af nye og brugte biler efterkommes. Service håndteres fra værkstedet med specialværktøjer og originalt testudstyr, og udvalgte teknikere hos MyGarage er blevet uddannet efter Morgans forskrifter.

Morgan Motor Company

Selvstændig britisk bilproducent med fabrik i Malvern Link, England. 

Morgan har håndbygget traditionelle britiske sportsvogne siden 1909.

I marts 2019 investerede kapitalfonden ‘Investindustrial’ i Morgan Motor Company, så de i dag sidder på aktiemajoriteten. Med denne investering, sikres Morgan Motor Company en langsigtet fremtid, med fortsat at bygge biler i England. 

’Morgan Familien’ bevarer en aktiepost i firmaet og vil fremadrettet arbejde sammen med Invesindustrial i bestyrelsen. 

Morgan Motor Company producerer omkring 850 biler om året, hvoraf cirka 70 pct. bliver eksporteret. Modelprogrammet omfatter aktuelt Plus Four og Plus Six, der sælges gennem 60 autoriserede forhandlere i 32 lande.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...