© bilmagasinet.dk

Murciélago skal hedde Aventador

Ny super-Lamborghini bryder 3,0 sekunders-grænsen fra 0-100 km/t

15. november 2010 af Mikkel Thomsager

Lamborghinis nye superbil skal hedde Aventador LP700-4 og den går fra 0-100 km/t på 2,9 sekunder. Det fortæller vort svenske søstermagasin ”Teknikens Värld”, som citerer gæster, der var blandt de første få, helt eksklusive kunder, der så den nye bil ved et event i sidste uge.

De fortæller videre, at den nye bil, der hidtil har gået under navnet Jota, i virkeligheden skal hedde Aventador. Den får en topfart på 340 km/t, hvilket er muligt blandt andet fordi, Aventador bliver hele 230 kg lettere end Murciélago trods den ekstra effekt.

I dag har Lamborghini så udsendt en officiel pressemeddelelse om drivlinien til den nye Lamborghini topmodel. Heraf fremgår det, at den nye superbil får en 6,5-liters V12 motor, der yder 700 hk ved vanvittige 8.250 o/min. Momentet bliver på 690 Nm ved 5.500 o/min.

© bilmagasinet.dk

Ifølge pressemeddelelsen bliver den nye motor, som er en tørsumps-motor (intet bundkar), forbundet til alle fire trækkende hjul via en helt nyudviklet 7-trins gearkasse kaldet IRS (Independent Shifting Rod = uafhængig skifteaksel). Angiveligt fungerer systemet med flere aksler, hvilket gør, at følgende gear kan være næsten forbundet til de trækkene hjul, når indenværende gear er på vej ud. Det skulle reducere skiftehastigheden til 50 millisekunder, hvilket er 10 millisekunder hurtigere end gearskiftet i Ferrari 599 GTO.

Der er altså ikke tale om en dobbeltkoblingsgearkasse, som i Ferrari 458 Italia. Ifølge det engelske superbilsmagasin Evo dels fordi den ville være større og tungere, dels fordi den karismatiske Lamborghini-direktør, Stefan Winkelmann, ikke bryder som oplevelsen af en dobbeltkoblingsgearkasse.

Både motor og gearkasse skulle også være lettet betydeligt. Motoren er opgivet til 235 kg, men gearkassen skulle veje bare 79 kg.

Syvtrins IRS-gearkasse
Syvtrins IRS-gearkasse © bilmagasinet.dk

Evo, der er kendt for at være tæt forbundet til Lamborghini, kan yderligere tilføje, at der er 60 graders vinkel i V12-motoren, som er en suge-motor (ingen turbo). Den præcise slagvolumen er 6.495,7 cm3, kompressionsforholdet er 11,8:1, og motoren er bare 78,4 cm høj, hvilket sænker Aventadors frihøjde med seks cm i forhold til den i forvejen meget lave Murciélago.

Tjek Lamborghinis pr-video, der viser samlingen af motoren:

 

 

Måske er du interesseret i...