Det er en Fiat Panda 4x4, der har lagt grund til den problematiske sag.

© Fiat

Motorstyrelsen fanget i absurd arbejdsgang? "Vi kigger på det"

Podcasten “Bilklubben” er stødt på en bemærkelsesværdig metode fra Motorstyrelsen i en sag om afgiftsvurdering på en ældre Fiat Panda. Styrelsen undersøger, om der er sket lovbrud.

7. april 2022 af Bjørn S. Nielsen

Private beskeder på Messenger

Når Motorstyrelsen beregner afgifter på brugte importbiler, sker det blandt andet ved at sammenligne med lignende biler til salg i Danmark. Men nu er myndigheden også begyndt at skrive til bilejere, som officielt slet ikke har deres biler til salg, over Facebook Messenger.

Alt sammen for at få at vide, hvad bilerne er solgt for. Det påstår Nils Petter Bro, som er en del af værtskvartetten i podcasten Bilklubben i hvert fald i det nyeste afsnit.

Det skriver Boosted.dk.

Nils Petter Bro har fået afgiftvurderet en Fiat Panda 4×4 fra 1988. Svaret fra Motorstyrelsen lyder, at der skal betales 56.000 kr. i registreringsafgift. Efter de nye regler om Co2-ejerafgift kan man ikke længere importere en gammel Panda og slippe med 6.000 kr. i afgift. Men Nils Petter Bro synes stadig, at afgiften er i den høje ende.

Især fordi en af programmets lyttere nogenlunde samtidig har fået afgiftsvurderet en anden Fiat Panda 4×4. For den skal lytteren “kun” betale 37.000 kr. i afgift.

Lyver Motorstyrelsen?

Kæden hopper af, da Bilklubben-værten opdager, at en anden lytter ved navn “Seppo” har fået en mærkværdig besked på Messenger.

Her henvender en unavngiven person sig for høre, hvad “Seppo” solgte sin Fiat Panda 4×4 for til en anden af podcastens værter – den tidligere Natholdet-vært Anders Breinholt.

“Seppo” svarede, i den tro at det blot drejede sig om en nysgerrig podcast-lytter, at bilen blev solgt for 60.000 kr. På intet tidspunkt skriver personen i ‘den anden ende’, at vedkommende arbejder for Motorstyrelsen. Det finder “Bilklubben” først ud af senere.

Tilbage står Nils Petter Bro, der kan se, at vurderingen af hans Panda 4×4 er baseret på “Seppos” ‘handel’ med Anders Breinholt. Der er bare lige det, at den bil aldrig har været til salg. Ikke officelt i hvert fald. Handlen er foregået uden om Facebook.

Alligevel påstår personen hos Motorstyrelsen, som har afgiftsvurderet Nils Petter Bros Panda 4×4, at “Seppos” bil har været til salg på Facebook. Og at der derfor har været en handel at vurdere afgiften ud fra.

Omvendt mener Nils Petter Bro, at Motorstyrelsen blot har været inde og kigge på den konkrete omregistrering af Anders Breinholts Panda, og derfor udleder at der må have fundet en handel sted.

Motorstyrelsen: “Vi kigger på det”

Motorstyrelsen vil ikke forholde sig til de konkrete sager. Men bekræfter over for Boosted at man er bekendt med sagerne, som omtales i podcasten “Bilklubben”.

De bekræfter desuden, at ansatte i Motorstyrelsen ikke må henvende sig til private borgere for at spørge til hverken handelspriser eller afgiftsvurderinger.

Det bekræfter Motorstyrelsen i et skriftligt svar til Boosted.

Motorstyrelsen oplyser desuden, at man efter vores henvendelse “vil kigge nærmere på værdifastsættelsesprocessen”. Motorstyrelsen vil ikke kommentere de konkrete sager eller en eventuel personalesag. Men er der begået fejl eller begået lovbrud, retter Motorstyrelsen ind, oplyser man.

Helt konkret skriver Motorstyrelsen:

– På baggrund af de henvendelser, vi har fået, kigger vi selvfølgelig ned i vores værdifastsættelsesproces, og viser det sig, at noget bliver håndteret på en uhensigtsmæssig måde, får vi det håndteret og retter op, hvis der er begået fejl, eller vi har handlet i strid med lovgivningen eller god forvaltningsskik.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...