Er du enig? Verdens fjerdebedste F1-kører er Lewis Hamilton

Formel 1 Revyen 2020 fejrer 70 år for det første Formel 1-løb ved at opregne de bedste kørere gennem tiden, vi bringer her en Top 5 over de bedste.

18. september 2020 af Mikkel Thomsager/Peter Nygaard

Formel 1 Revyen 2020 som er på gaden nu, fejrer 70 året for det første Formel 1 løb, blandt andet med en opregning af de bedste Formel 1 piloter nogesinde. Danmarks førende Formel 1-journalist, Peter Nyggard, kårer de de 10 bedste. Her får du top 5 med uddrag af den forklarende tekst.

Få det hele med i  Formel 1 Revyen, der findes i større kiosker eller køb den direkte med mulighed for MobilePay på bladportal.dk.

#5 Michael Schumacher. Aktiv 1991-2006 + 2010-12

307 Formel 1 løb, 91 Grand Prix sejre

Da Schumacher sluttede hos Ferrari efter 2006-sæsonen, var hans vinder-procent 36,54. Han vendte tilbage til Formel 1 hos Mercedes i 2010, men tre sæsoner indbragte ikke flere grandprix-sejre, og fik procenten reduceret til 29,64.

Schumacher blev ofte beskyldt for at lave forholdsvis mange fejl, og det er en kendsgerning, at han var involveret i mange sammenstød. Men begge dele skyldtes, at hans udprægede sejrsvilje tvang ham tættere på grænserne end alle andre.

Hvis der er noget der trækker ned i bedømmelsen af Michael Schumacher fantastiske karriere, er det hans stædige insisteren på altid at være førstekører.

#4 Lewis Hamilton. Aktiv 2007-2020

250 Formel 1 løb, 81 Grand Prix sejre

Det er nemt at gøre grin med Hamiltons diamant-øreringe, guld-kæder, dread-locks og skabede hunde. Det er langt væk fra ældre tiders prototype på en racerkører, men Hamiltons rockstar-image har fået Formel 1 ud på helt nye markeder. 

Samtidig er englænderen med sin ­veganske livsstil og fokus på miljøet på mange måder langt mere i tråd med nutidens unge end konkurrenterne.

OG – så kan han køre racerbil. Fem VM-titler siden 2014 taler deres eget sprog, og udover at have haft den bedste bil i seks år, har han også udnyttet den optimalt.

Det er imponerende, som han fortsætter med at forbedre sig, og specielt på det mentale plan er han blevet stærkere. Hvor der tidligere var enkelte weekender, hvor han af forskellige grunde ikke var på toppen, er Lewis Hamilton nu en uhyre komplet racerkører, der næsten altid får det optimale ud af både sig selv og sin bil.

#3 Jim Clark. Aktiv: 1960-68 

72 Formel 1 løb, 25 Grand Prix sejre

Jim Clark var måske det største naturtalent i Formel 1-historien. Clark kørte Formel 1 i otte år og vandt 34,72 procent af sine grandprixer. Han adskiller sig fra alle andre Formel 1-vindere ved kun at have kørt for ét team: Han debuterede for Lotus i 1960, og blev i teamet frem til sin død i 1968. 

Clark imponerede ved at vinde løb i to meget forskellige æraer i Formel 1-historien. Han vandt sine VM-titler i 1963 og 65, da motorerne var begrænset til 1,5-liter og effekten lå omkring 200 hk. Da reglementet i 1966 blev ændret til 3,0-liters motorer, der ydede omkring 400 hk, kunne Clark med sit enorme naturtalent omgående omstille sig. 

#2 Alberto Ascari. Aktiv: 1960-68

32 Formel 1 løb, 13 Grand Prix sejre

Alberto Ascari er den helt store overraskelse på denne liste, og hans høje placering understreger, hvor stor en rolle bilen altid har spillet i Formel 1.

Alberto Ascari vandt 11 af sine 13 grandprix-sejre i 1952-53, da Formel 1-VM blev afviklet for Formel 2-biler. Her var Ferrari helt suveræn, og bilen spiller derfor en markant rolle i Ascaris høje vinder-procent. 

At Ascari trods stærk, interne konkurrence i teamet kunne vinde 11 af de 15 VM-løb i 1952-53 understreger hans evner.

Ascari nåede kun 32 grandprixer inden han blev dræbt i en testulykke i foråret 1955. Det hører også med i billedet af Ascari, at Juan Manuel Fangio altid nævnte ham som sin hårdeste konkurrent.

#1 Juan Manuel Fangio. Aktiv: 1950-58

51 Formel 1 løb, 24 Grand Prix sejre

Juan Manuel Fangio har den suverænt højeste vinder-procent af de 97 kørere, der har vundet løb i Formel 1-VM. A

Det mest imponerende ved Fangios karriere er, at han vandt sine fem VM-titler med fire forskellige teams. I 1951 vandt han for Alfa Romeo, i 1954 startede han sæsonen med Maserati og vandt et par løb inden ham midt på sommeren skiftede til det nye Mercedes-team. 

I 1955 vandt han for Mercedes, og da det tyske team lukkede, førte han Ferrari frem til VM-titlen 1956. I 1957 var han tilbage hos Maserati og vandt sit femte og sidste verdensmesterskab i en alder af 46 år.

Bilen har altid spillet en stor rolle i Formel 1 men ved at vinde fem VM-titler i fire forskellige teams understregede Fangio, at han er den bedste kører nogensinde

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...