Aktive og pensionerede racerkørere skal også have det sjovt engang imellem, så der bliver fest og gang i gaden i næste weekend, når det store klassiske grandprix afvikles i København. Der køres for første gang på Bellahøj (ved Hillerødmotorvejens slutning) på en nyanlagt 2,6 km lang racerbane med chikaner, langside, udfordrende sving og kuperet terræn.
Hovedattraktionen er Royal Pro/Am-klassen, der køres både lørdag og søndag. Her stiller professionelle kørere som Tom Kristensen, Kevin & Jan Magnussen. Nicolas Kiesa og Dindo Capello op i en klassisk racerbil, som de deler med en amatør.
Tjek billetter, priser, parkering og program til Copenhagen Historic Grand Prix
Royal Pro/Am køres med en pre-finale lørdag, samt søndagens afgørende finale. Der køres distanceløb á 30 minutters varighed, med indlagt køreskifte undervejs. Som et ekstra spændende tiltag i år, vil feltet til hvert løb nu også være en blanding mellem Pro- og Am-deltagere, i det der ved lodtrækning vælges et halvt felt fra hver deltagergruppe.
Kongen giver gas uanset hvad, han kører i
Tom Kristensen er tilbage fra triumfen i 24-timers løbet i Le Mans, og skal i år dele bil med Prins Joachim.

I år har jeg netop fået fornøjelsen af at skulle køre Lotus Cortina sammen med HKH Prins Joachim, der er protektor for Copenhagen Historic Grand Prix. Jeg har tidligere kørt med HKH Prins Joachim på Goodwood i England og han er en meget erfaren kører - også på CHGP. Naturligvis ser jeg også meget frem til at komme bag rattet i den historiske Cortina.
Hvad er idéen med klassen?
I Royal Pro/Am danner en professionel og en amatør makkerskab. Det giver en god dynamik, og nogle seværdige løb. Klassen afvikles over to dage med kåring af vinderne søndag. Det er i denne klasse, at flere af de bedste danske kører og internationale kørere stiller op i interessante
biler fra 1965 eller tidligere. Historisk motorsport er for mig meget med hygge at gøre - og et par dage tilbage til min barndom som jeg oplevede på racerbanerne mens min far kørte race i et afslappet og spændende miljø. Det gi'r smil på læben.
En stor forskel i hastighed mellem to biler er ikke nogen sikkerhedsmæssig risiko, hvis begge kørere opfører sig forudsigeligt. Hvad sker der så, når der kommer amatører på banen?
Gennem de år jeg har deltaget på CHGP har der været en stor respekt kørerne imellem, uanset hvor erfaren man måtte være. Det er selve ånden i CHGP. Naturligvis er vi alle racerkørere, men vi er også kammerater. Samtidig er der også en klar forståelse for, at det er nogle dyrebare, klassiske biler vi kører, alt imens det også skal være en god oplevelse for publikum.

Der er stort set ingen afkørselsarealer på den nye Bellahøj-bane. Hvordan tager man højde for det, hvis man har en Jan Magnussen bag sig, der VIL forbi?
Man forsøger at være den hurtigste på banen! Det gælder uanset hvem der ligger bag dig..
Arrangørerne håber at kunne lokke nye gæster til, ikke mindst børnefamilier. Tog du selv dine unger med til race fra de var små?
CHGP er et fremragende event for børnefamilier, også selvom de ikke umiddelbart er motorsportsinteresserede. Stemningen, atmosfæren og bilerne alene er et besøg værd! Bellahøj har udover et godt bane-layout perfekte arealer at boltre sig på. Mine egne børn har altid selv haft valget, men alle har de tidligt haft en stor nysgerrighed for race.


