Tom og hans to medkørere i Audi #3, Capello og McNish, blev mødt af et jublende publikum i danskerlejrene fredag© Bil Magasinet

Tom K: Jeg drejede 2 cm for sent

Sjælden kørefejl fra Kongen under kvalifikationen sendte ham i muren

10. juni 2011 af Steen Bachmann

Kl. 23.45 torsdag aften gik Tom K i bil #3 efter aftale med teamchefen. Han havde kørt tidligere på aftenen, men var hæmmet af trafik, og skyldte teamet en god omgang. Derfor fik han et sæt friske dæk, byggede farten op over et par omgange, og fik så en lynhurtig tid i første sektor på den sidste omgang før midnat, hvor La Sarthe-banen lukker.

”Jeg havde sat pole position, hvis jeg havde fuldført omgangen,” fortæller Tom K i et helt usædvanligt lydhørt og massivt pakket telt i K Camp, en af de store danskerlejre.

”På vej ind i Tertre Rouge styrer jeg, ja, måske to cm for sent ind med 225 km/t for at få pole position-tiden, og der går det galt. Der er ingen tid til at styre kontra, det er bare slut. Heldigvis blev bilen ikke mere beskadiget, end at den er 100 pct. klar til wamup lørdag morgen."

Kommentaren fra teamchefen, da Tom kom tilbage til pitten på scooter? "Godt, du er tændt, Tom!"

"...og mekanikerne har brug for træning," tilføjede Toms medkører Dindo Capello, der sammen med den lille skotte Allan McNish er populær blandt de mange danske tilskuere.

Lettere V6-motor giver hurtigere svinghastigheder
Tom fortæller, at skiftet fra V10- til V6-motorer ikke har givet en langsommere bil. Topfarten er den samme, men den nye V6'er er ikke så hurtig til at komme op på topfarten. Til gengæld er den hurtigere i svingene, fordi den er lettere og har lavere tyngdepunkt.

En anden detalje, kørerne stadig kæmper med at vænne sig til, er det dårlige udsyn i skarpe højresving. Man ser bedre ud af forruden end i forgængeren, fordi køreren sidder lavere, men i skarpe højresving som Arnage er svinget helt blindt, når man kører ind i det.

Tom vurderer, at Peugeot kan køre 12 omgange på en tank i race, mens Audi kun kan køre 11 omgange. Til gengæld vurderer han, at Audi er mere skånsomme mod dækkene.

Allan McNish kørte den lukkede Bentley til sejr i 2003 sammen med Tom K, og forklarer, at den tekniske udvikling er nået langt på bare otte år.

"I 2003 kørte vi en topfart på 354 km/t i Bentley, men så stærkt kører vi ikke i dag. Til gengæld kører vi hurtigere i svingene, så omgangstiderne er 8-10 sekunder bedre end dengang. Og at se en tidsforskel på under et sekund på de første seks biler er helt utroligt - det er lige som formel 1, men med den forskel, at vi kører i 24 timer."

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...