© Aston Martin Racing

The Dane Train med Marco og Nicki vinder 6-timers løb i Japan

Dansk motorsport triumferer i Japan med forrygende start på sæsonen

7. oktober 2019 af Steen Bachmann


Dansk motorsport er kommet forrygende fra start i den nye WEC-sæson (verdensmesterskabet i langdistanceracing).

På Fuji Speedway i Japan scorede Aston Martin Vantage GTE sin første dobbeltsejr i FIA World Endurance Championship, da Vantage vandt både GTE Pro- og GT Am-klasserne i 6-timers løbet søndag. Det var første gang det skete siden et løb i Mexico i 2016.

Marco Sørensen og Nicki Thiim kørte et perfekt løb i deres #95 Aston Martin Racing Vantage GTE Pro og fik sæsonens første sejr i 2019-2020 sæsonen og deres anden siden bilen debuterede i maj 2018. 

Nicki Thiim
Nicki Thiim © Aston Martin Racing


Sørensen startede fra en 3.-plads og kørte sig en plads op inden for den første time. Starten var et spektakulært slagsmål mellem de tre bilmærker i GT Pro, Aston Martin, Porsche og Ferrari, og Sørensen kom i front i forbindelse med et hurtigt pitstop. 

Duoen tabte midlertidigt føringen til Alex Lynn (GB) og Maxime Martin (BEL) i søsterbilen #97, men erobrede den tilbage efter en kort periode med regn. 

Det var den femte sejr for Thiim og Sørensen i the Dane Train, og den tredje for Vantage GTE i de seneste seks WEC-løb. Danskerne er nu på en andenplads i GTE Pro kørermesterskabet, mens det samme gælder for Aston Martin i konstruktørernes mesterskab.

Marco Sørensen Nicki Thiim fuji
Marco Sørensen (tv.) og Nicki Thiim © WEC
#95 Aston Martin Vantage GTE
#95 Aston Martin Vantage GTE © WEC

Michael Christensen fører mesterskabet

Michael Christensen og hans franske makker Kevin Estre kørte deres Porsche 911 RSR i mål på en flot andenplads og overtog føringen af VM i GTE Pro klassen.

Kevin Estre startede fra sjette position i GTE Pro klassen, men arbejdede sig støt og roligt frem i feltet. Efter lidt over to timers kørsel overtog Michael Christensen rattet af Porschen. Han fortsatte Estres flotte arbejde, men som frygtet var Aston Martin urørlige på den 1,5 km. lange langside. 

Efter omkring 3 timers kørsel begyndte det at regne på banen og selvom det holdt på i omkring en time, blev banen lige nøjagtig ikke våd nok til, at det krævede regnvejrsdæk. Men dækvalg var alligevel afgørende for de forskellige bilers fart på banen, da hvert team kun har 18 dæk til rådighed. 

Michael Christensen, Porsche Motorsport
Michael Christensen, Porsche Motorsport


Det betød, at der var forskel på, hvornår de forskellige teams kørte på friske dæk og på et tidspunkt var Michael Christensen nede på femtepladsen. Men han fik arbejdet sig op igen og efter et marathon-stint på omkring 3 timer afleverede han bilen tilbage til Estre på andenpladsen. 

På førstepladsen, med en føring på omkring 20 sekunder, lå Aston Martin nummer 95 med den danske kørerbesætning Marco Sørensen og Nicki Thiim. Stillingen holdt til mål med Aston Martin nummer 97, kørt af Lynn og Martin, på tredjepladsen.

Overtager føringen

Christensen og Estre kørte også i mål på andenpladsen ved første VM afdeling på Silverstone og med de to podieplaceringer overtager de førstepladsen i kampen om det officielle verdensmesterskab.

"Andenpladsen var det bedste vi kunne opnå i dag, så jeg er godt tilfreds" fortæller Michael Christensen. 

"Vi vidste, at Aston Martin ville være stærke på topfart og de ville blive svære at slå. Vi havde håbet på regn, men det regn der kom, var ikke nok til at gøre en forskel. De første timer viser, hvor tæt det er i den her klasse. Så en andenplads er gode point til VM".

#33 High Class Racing
#33 High Class Racing



Danske High Class Racing kørte et fantastisk løb og blev nr. 4 i LMP2-klassen med Anders Fjordbach, Kenta Yamashita og Mark Patterson. Det var teamets første løb uden for Europa. 

“Vi lærte meget om banen af Kenta-san. Han kørte bilen fejlfrit, og da jeg overtog, var vi i en god position. Jeg passede på mine dæk og forsøgte at bevare det gode grip. Jeg nød virkelig mit stint," sagde Anders Fjordbach efter løbet.

Toyota vandt 1-2 sejr

6-timers løbet blev vundet af Toyota Gazoo Racing med en 1-2 sejr med blandt andet Nakajima i en af bilerne. Det var hans fjerde sejr i WEC på Fuji Speedway.

Danske David Heinemeier-Hansson blev nr. 3 i LMP2-klassen for United Motorsports i LMP2.

I I GT Am-klassen blev danske Nicki Nielsen nr. 2 i Ferrari 488 for AF Corse.

Se det samlede resultat af 6-timers løbet.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...