Skal du køre med i Copenhagen Historic GP?

Der er nu åbent for kørertilmeldingen til CHGP 2.-3. august 2014 på Bellahøj Park

28. maj 2014 af Bil Magasinet

Racerkørerne og deres biler er en uundværlig del af Copenhagen Historic Grand Prix. De hundredvis af historiske racerbiler tiltrækker titusindvis af tilskuere, gæster og publikum, når den københavnske klassiker køres første weekend i august.

Én af hovedattraktionerne bliver Royal Pro/Am-løbet, hvor CHGP Protektor, Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, dyster mod de største nationale og internationale racerkoryfæer. Stjerner som CHGP-ambassadør og ni-dobbelt Le Mans-vinder, Tom Kristensen, danner sammen med mange flere racerlegender par med dygtige amatører, for i fællesskab at drysse glamour og dramatik over begivenheden på Bellahøj Park.

Feltet i Royal Pro-Am var rekordstort i 2013, men arrangørerne bag Copenhagen Historic Grand Prix har endnu større forventninger til dette års udgave. Listen over de professionelle kørere, der har meldt deres ankomst, er prominent og omfattende af både nuværende og tidligere Le Mans-vindere, samt titelindehavere af nationale og internationale mesterskaber.

Foruden Royal Pro/Am-løbet, der køres både lørdag og søndag, er programmet bedre end nogensinde før, med flere klasser hvor opsigtvækkende racerbiler fra mange epokeskabende årtier over weekenden vil dyste i den ædle racerkunst.

Klasse A:
Historiens vingesus fra perioden før og efter Anden Verdenskrig. I klasserne A1 og A2 vil fortidens ædle racerbiler være inddelt i henholdsvis perioden før 1939 og i årerne mellem 1939 og 1947. En tid hvor ingeniørkunst og innovation for alvor gnistrede i tændrørene i konstruktioner fra mærker som Reiley, MG, Alfa Romeo, Lancia, og Bugatti.

Klasse B - GTS/TC op til 1965:
I starten af 60’erne var interessen for motorsport enorm, og et hav af forskellige mærker kæmpede om ære og hæder, lige fra små, agile Mini’er til monstrøse Ford Mustangs. I klasse B deltagere standardvogne med plads til fire personer modificeret til race, samt GT-biler, hvor reglerne foreskriver, at der er plads til to personer. Foruden de nostalgiske ”hundehuse” tæller feltet modeller fra Porsche, Jaguar, Lotus, Corvette med flere.

Klasse C - Op til 1971 - under 1.300 cm3:
I denne klasse kan nydes et enestående bredt og varieret felt af racermodeller som Fiat Abarth, Mini Cooper S, Ford Anglia, Hillmann Imp, NSU 1200 TT og mange flere spændende mærker, som mange sikkert husker fra deres barndom og ungdom.

Klasse D - Op til 1971 - over 1.300 cm3:
Inspireret af klasse C, men med væsentlig mere motorkraft. Her er tale om standardvogne i stærkt tunet og modificeret form. I et flot felt ses modeller som Lotus Cortina og Ford Escort DBA sammen med Alfa Romeo GTA, Volvo 142S, BMW 2002tii, og mange andre iøjefaldende specielversioner af datidens gængse familiemodeller.  

Klasse E - Biler til 1976/1981/1985:
Klassen med standardvogne og GTS-biler fra perioden 1971-76, 1976-81 og 1981-1985 er en skøn cocktail af to årtiers mest eftertragtet og inspirerende bilmodeller. Blandt standardvogne finder vi biler som Opel Kadett GT-E, Ford Escort RS 1600 og 2000 med den berømte BDA-motor. Hos GT-bilerne i klassen er Porsche 911 nok den mest berømte, men også sportsvogne fra Mercedes, Nissan med flere vækker beundring og begejstring hos publikum.

Klasse F - Formula Junior og F3 500 cm3:
I de første år efter Anden Verdenskrig blev der kørt racerløb i stort set alt, hvad der havde overlevet krigens ødelæggelser. I midten af 50’erne tog en italiensk greve initiativ til Junior klassen som et billigt udstillingsvindue til Formula 1. Klassen blev hurtigt meget populær og gennemleve en fascinerende udvikling. De meget benyttede motorcykel-motorer på 500 cm3 i den tids formel 3 blev udskiftet med tunede standard-bilmotorer på enten 1,0 eller 1,1 liter afhængig af racerens egenvægt. 

Registrering som kører til CHGP 2014 sker via hjemmesiden www.chgp.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...