Til Le Mans med nye heste
Til næste år eller i 2024 skal BMW køre Le Mans i den nye hyperbilsklasse sammen med de andre LMDh- og LMH-racere. BMW's bud på en mesterskabsudfordrer hedder BMW M Hybrid V8, og som navnet rigtig nok indikerer, er der tale om en 8-cylindret turbomotor med tilhørende elektrisk motor, der skal ligge i maven på racerbilen.
Motoren kaldes P66/3 og er baseret på BMWs gamle DTM-motor, der lå i BMW M4 DTM i 2017 og 2018. Her lader det til, at lidt genbrug er ret godt, for BMW har netop overstået en succesfuld første test i motorbænken af deres nye hybridmotor.

Le Mans Hypercar overtager scenen
Udover at skulle køre Le Mans, bruges LMDh- og LMH-reglementet også i resten af World Endurance Championship samt IMSA, som foregår i USA.
Hvis man undrer sig lidt over navnene, så betyder LMDh og LMH henholdsvis Le Mans Daytona Hybrid og Le Mans Hypercar, men kører altså i samme klasse, nemlig Hypercar-klassen.
Det er hensigten, at Hypercar-klassen skal være seriens "kongeklasse" og dermed overtage pladsen efter LMP1, som er den nuværende prototypeklasse, der har været den hurtigste klasse indtil nu. Det er tid til et generationsskifte i sporten, og her er Hypercar et stort og spændende skridt.

640 V8-hk
Imens vi venter på, at det går løs, kan vi da nyde billederne af BMW's nye og meget flotte motor, som de selvfølgelig håber skal bringe dem langt i mesterskabet og måske endda til en sejr på Le Mans.BMW har også præsenteret et estimat af, hvor mange hestekræfter det nye bæst kan producere, og selv om tallet nok kan nå at ændre sig en smule, så ligger estimatet på 640 hk. P66/3-motoren kommer til at kunne tage 8.200 omdrejninger i minuttet og har en slagvolumen på fire liter.
Selv om de indledende tests er overstået for BMW med et succesfuldt resultat, bliver det alligevel alvor på en anden måde, når den lægges i bilen, og BMW'en slippes løs på racerbanerne. Det er her, den skal stå den endelige prøve, men indtil da kan vi nyde synet.
