© Mikkel Thomsager

Michael er klar til at løfte arven fra Tom K ved Le Mans

Ikke siden Tom Kristensens sidst sejrede med Audi i 2014, har Danmark har en kører øverst på Le Mans skamlen - altså som den samlede vinder. Michael Christensen får chancen i 2023.

29. juni 2022 af Mikkel Thomsager

Ny chance for dansk triumf

Mange danskere har vundet klassesejre ved Le Mans - også i år hvor Marco Sørensen vandt GTE Am-klassen i Aston Martin. Men ikke siden Tom Kristensens sidste sejr med Audi i 2014 har Danmark haft en kører på podiet i den fineste klasse og dermed som over-all-vinder.

Det bliver der mulighed for i 2023, når Porsche sætter en LMPh racer ind. Der er nemlig gode chancer for, at Michael Christensen, der vandt Le Mans GTE Pro-klasse i en Porsche 911 i 2018, kommer bag rattet af Porsche nye den nye hybridracer.

Den 31-årige dansker har lavet en ny treårig aftale med Porsche, hvor han har været fabrikskører siden 2012. Det blev meddelt i weekenden, samtidig med at Porsche præsenterede sin nye hyperracer, der skal sættes i flere langdistanceløb i 2023. Det gælder Sebring og Daytona i USA og ikke mindst Le Mans, hvor Michael Christensen med al sandsynlighed kommer bag rattet på grund af sin store erfaring med den danske bane.

© Porsche

Vi skal vinde - det hele

Michel Christensen blev nr. 4 i GTE Pro-klassen i en Porsche 911 ved dette års Le Mans. Det var han absolut ikke er tilfreds med, og ambitionen for den nye hyperbil og 2023-sæsonen er klar:

”Vi skal vinde. Det er målet – for teamet og for mig. Alt er sat op til, at vi kan vinde det hele. Både Daytona, Sebring og Le Mans, og det er også min ambition. Porsche er det mest vindende brand i de løb, og med det nye setup har vi alle chancer for at gøre det godt. Det kan godt være, det ikke lykkes, men i givet fald skal vi kunne se os selv i øjnene, og sige, at vi gjorde absolut alt, hvad vi kunne, for at det skulle lykkes”, siger Michael Christensen,

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...