© Porsche Motorsport

Michael Christensen vinder 4-timers løb i Shanghai

Den danske Porsche-fabrikskører kom på 2.-pladsen med sin franske makker efter solid kørsel, og da vinderen blev diskvalificeret, tog de sejren

11. november 2019 af Jan Kaiser


#51 Ferrari AF Corse Ferrari kom først over målstregen i LMGTE Pro-klassen i 4-timers løbet i Shanghai efter et dramatisk og actionfyldt løb. Tre timer inde i løbet var det ellers #95 The Dane Train med Marco Sørensen og Nicki Thiim, der førte løbet med en komfortabel føring, men en punktering tvang Marco i pit. 

Derfra overtog Ferrari føringen med Michael Christensen og hans franske makker Kevin Estre lige i hælene. Kort efter afslutningen meddelte løbsledelsen så, at #51 Ferrari var diskvalificeret på grund af, at bilen ikke overholdt minimumsfrihøjden på 50 mm.

Michael Christensen, Porsche
Michael Christensen, Porsche © Porsche Motorsport


Kevin Estre startede 4-timers løbet bag rattet. I en tæt start mistede han føringen til Aston Martin #95 kørt af danske Nicki Thiim. De to biler var ikke adskilt de næste 45 minutter, før Estre kom forbi i en sen udbremsning for enden af langsiden. 

Michael Christensen overtog Porschen efter 1t 5min., men han blev ramt af en serie af uheldige episoder. I pitten var de blevet overhalet af Aston Martin #95, nu med Marco Sørensen bag rattet. 

10 sekunders straf for tæt kørsel i pitten

Christensen blev frigivet i pitten lige foran Ferrari #51, hvilket blev vurderet til at være så tæt, at det gav en 10 sekunders straf ved næste pitstop. På Christensens første omgang, skete der et sammenstød mellem to konkurrenter i det sidste sving. Sammenstødet skete umiddelbart foran Christensen og for at undgå at blive indblandet, måtte Christensen foretage en opbremsning og undvigelse, der betød, at Christensen på den efterfølgende langside havde mistet fart og blev overhalet af Ferrari #51. 

© Porsche Motorsport


Christensen kørte et to timers dobbeltstint og skulle passe på dækkene, da han kun fik to nye dæk ved hans pitstop, da reglerne foreskriver, at hvert team kun er tildelt 3,5 sæt dæk til weekenden. 

Trods de mange udfordringer holdt Christensen fast i tredjepladsen, men kort før Estre skulle tilbage i bilen til løbets sidste time, fik den førende Aston Martin #95, med Marco Sørensen bag rattet, en punktering på langsiden, hvilket bragte Christensen op på andenpladsen. 

Porsche op på 2.-pladsen

Dækrester blev spredt på banen, hvilket sendte næsten alle biler i pit, da der var "full course yellow", hvilket betød alle kørte med nedsat hastighed. Porsche #92 mistede en placering i pitstoppet, men Estre kom ud på friske dæk og han fik kørt Porschen tilbage på andenpladsen. Estre sluttede mindre end 7 sekunder efter Ferrari #51, den samme Ferrari som Christensen blev sendt ud foran tidligere i løbet, hvilket kostede en 10 sekunders straf.

"Jeg synes, at særligt jeg var ramt af mange udfordringer i mit stint. Det er aldrig sjovt, at være den, der skal passe på dækkene, da man hellere vil kunne angribe. Og når jeg så samtidig skulle afsone en 10 sekunders straf, så var det svært. Jeg har fra bilen ingen chance for at vurdere, om jeg bliver sendt ud foran en anden bil i pitten. Vi får blot besked på at køre og så er det afsted," sagde MIchael efter løbet.  


"Det er selvfølgelig altid sjovere at vinde på banen, men vi blev selv ramt af en straf i løbet, der ganske givet kostede os sejren i første omgang. Som sagt, så er det aldrig sådan man ønsker at vinde, men vi tager sejren og håber vi kan vinde på banen næste gang" sagde Michael Christensen efter at have fået tildelt sejren.

Michael og Kevin Estre fører nu WEC-mesterskabet i GT Pro.

Thiim og Sørensen rykkede frem på fjerdepladsen i GTE Pro klassen i deres Aston Martin #95.

Sensationel sejr over Toyota

Rebellion Racing dominerede LMP1-klassen med deres Rebellion R13 – Gibson og vandt foran Toyota.

Det var første gang siden 2012, at en bil kun med benzinmotor vandt et WEC-løb. Op til 2019/2020-sæsonen har hybridbiler fået højere ballastvægt og mindre brændstoftank for at gøre konkurrencen mere lige i den store klasse, og det var tilsyneladende det, der gjorde, at Rebellion kunne matche de ellers uovervindelige Toyota'er. 

Se highlights fra løbet:

På vej til Sydafrika

Næste løb for Michael Christensen er 9 timers løbet på Kyalami i Sydafrika. Løbet er ikke en del af VM serien, men køres i en Gulf-bemalet Porsche for GPX Racing, samme team som Michael Christensen vandt 24 timers løbet på Spa sammen med.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...