Michael Christensen: Sådan kommer du over et crash

Mødet med racerbanen Spa-Francorchamps fik en brat ende, da Michael blev kørt direkte i betonmuren af en konkurrent

9. august 2021 af Emma Steensen

Uheld, skuffelser og Le Mans

Michael Christensen er tidligere verdensmester i World Endurance Championship, en langdistanceserie som blandt andet har verdens største racerløb Le Mans på kalenderen. I forrige weekend kørte Michael Christensen et 24 timer langt løb på Spa-Francorchamps i Belgien og selvom forventningerne havde været til mere inden weekenden, måtte han og teamet tage skuffede hjem.

Michaels løb fik nemlig en brat ende, da en konkurrent påkørte ham og sendte ham i væggen. Vi tager en snak om, hvordan man håndterer uheld, skuffelser og ikke mindst forberedelser til årets højdepunkt Le Mans. 

"Hvor er forventningerne inden løbet på Spa?"

"Mine forventninger var ikke tårnhøje før løbet og det skyldtes, at det team jeg skulle have kørt med, havde været nødt til at trække sig på grund af de voldsomme regnmængder og mudderskred, som de har set i Tyskland. Så indtil 10 dage inden løbet troede jeg faktisk ikke jeg skulle køre alligevel," siger Michael til Bil Magasinet. 

"Porsche fandt så på en anden løsning, hvor de satte et nyt team sammen med folk fra forskellige teams og en bil fra et helt andet team, og det er rigtig svært at forberede sig til et stort løb som Spa, hvis det hele bliver sat sammen på den måde. Jeg vil sige det sådan, at jeg var open-minded i forhold til, at det godt kunne lade sig gøre, men der er også stor chance for, at tingene ikke går den vej som man regner med. Så på den måde var forventningerne ikke tårnhøje. Men i de oprindelige forberedelser var mine forventninger at kunne køre med om sejren," svarer Michael Christensen.

"Hvad er det, der sker i uheldet?"

"Da jeg kommer tilbage til pitten lige bagefter og snakker med de andre, ville jeg ikke kommentere for meget på det, indtil jeg selv har set hvad der var sket på video. Jeg kommer ud af sving 1 efter at have lavet en lille fejl. Det sker lige efter, at vi har lavet det, der hedder et technical pitstop, hvor du må skifte bremser og de ting på bilen der måske kan være skadede. Det er noget alle skal gøre, og der havde vi lige skiftet forskellige ting blandt andet noget karosseri og nogle bremser. Det er ret mange ting vi skifter og derfor kører bilen også lidt anderledes. Det medfører min lille fejl. 

"Der kommer en kører tæt på i sving 1, som får et bedre run ned mod svinget Eau Rouge. Det er mørkt og der er så meget lys på de bagvedkørende biler, at det føles som der er en, der kører lige bag dig med endnu mere lys end almindeligt langt lys, så det er svært at afstandsbedømme. Jeg føler, at jeg er foran ham i næste sving og går ind for at tage min ideallinje, som jeg altid gør. Det næste der sker er, at jeg mister røven på bilen og bliver nærmest styret direkte ind i betonvæggen. Jeg tænker først, at jeg er kommet til at lave en fejl og vi begge er endt i væggen. Jeg kan mærke med det samme at løbet er slut for os, sådan en betonvæg flytter sig ikke."

Michael Christensen
Michael Christensen© Porsche Motorsport

"Hvordan ændrer din opfattelse af uheldet sig, når du kommer i pitten?"

"Jeg får stoppet bilen og ser, at det kun er mig der holder uden for banen. Det undrer mig meget og jeg er ret skeptisk i forhold til om det er mig, der har lavet en fejl eller hvad der er sket. Jeg ser på videoen, at jeg bliver decideret kørt ind i væggen af min konkurrent, som havde måske 10 cm oppe på min bagkofanger. Han var ikke oppe på mit baghjul og havde 1,5 meter hen til betonvæggen på den anden side af sig. Så det var heller ikke fordi jeg presser ham mod væggen, han drejer decideret til venstre når banen går til højre og konsekvensen af det er at jeg bliver kørt af. 

"Jeg vil ikke engang kalde det et uheld, måske mere en afkørsel forårsaget af en konkurrent. Der var dårlig video af det, så det var måske derfor det ikke blev taget op til overvejelse af løbsledelsen. Men jeg blev selvfølgelig både skuffet og frustreret over at andre kørere kører på den måde. Især med 12 timer igen, hvor der slet ikke var nogen grund til at køre på den måde," siger den danske verdensmester.

"Hvordan ryster du sådan en oplevelse og skuffelsen af dig?"

"Heldigvis er det sjældent sådan noget sker og det er forskelligt hvordan jeg håndterer det. Lige i denne situation ville jeg ikke drage nogen konklusioner fordi jeg vidste, at jeg havde lavet en fejl i sving 1 og måske havde jeg ikke afstandsbedømt ordentligt. Lige meget hvad er det stadig ham bagved, der skal trække sig. Jeg har ikke øjne i nakken, så i sidste ende er det ham, der vælger, om vi kører ind i hinanden eller ej. 

"Men jeg ville stadig være sikker på, at jeg havde mit på det rene. Da jeg var sikker på det, tænkte jeg bare, at det var en tumpe jeg kørte mod og det ryster jeg rimelig hurtigt af mig. Hvis det var mig der havde forårsaget det, ville jeg nok være meget pinlig over det," siger han.

Hvad så med Le Mans, hvordan ser du jeres chancer der?

"Det er svært at vurdere, Corvette kommer med i år og Ferrari kender vi jo godt til. Vores egen bil kender vi jo rigtig godt, men vi manglede for meget topfart på langsiderne sidst og Le Mans er jo en højhastighedsbane. Vi mistede simpelthen for meget tid der. Vi har en anden Balance of Performance i år, som burde udligne det problem for os, så jeg håber at vi kan få lov til at køre med om sejren eller i hvert fald podieplaceringer og det tror jeg også efter de ændringer. Så det bliver spændende og forhåbentlig giver vores hårde arbejde sig til udtryk i resultatlisten," afslutter Michael Christensen.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...