Forrykt dommerafgørelse koster Michael Christensen sejren på Nürburgring

Verdensmester Michael Christensen blev toer ved 24 timers løbet på Nürburgring - han missede sejren på grund af en tidsstraf på 5 min. 32 sek.

24. juni 2019 af Bil Magasinet


Verdensmesteren i sportsvognsracing Michael Christensen blev toer ved 24-timers løbet på den berygtede 25 km lange Nürburgring. 

Indtil tre timer før afslutningen lignede det en sejr for Michael, der delte sin Porsche 911 GT3 R fra Manthey Racing med Kevin Estre, Laurens Vanthoor og Earl Bamber. Holdet førte løbet i 14 af de 24 timer, men til sidst manglede de lidt over et halvt minut til den førende Audi R8 LMS efter de havde indhentet det meste af en straf på 5 min. 32 sek.

Overhaling med 280 km/t på græs

Da starten gik lørdag kl. 15.30 for det 160 biler store felt, var det med Michael Christensens skriggule/grønne Porsche 911 GT3 R i tredje position. 

Men Porschen bragte hurtigt sig selv i en tæt kamp om førstepladsen med Mercedes og Porsche. 5 timer inde i løbet tog Kevin Estre føringen i løbet med en modig overhaling, da han med halvdelen af Porschen på græsset på banens ekstreme langside overhalede den førende Mercedes med 280 km/t. 

Natten igennem var det fortsat en kamp om sekunder på den udfordrende bane, hvor man med de mange biler på banen hurtigt kan tabe 5 sekunder på en omgang, men vinde dem ind igen på næste. Søndag morgen var føringen dog udbygget til omkring 1 min. 30 sekunder for den flotte Porsche med startnummer 911.


Men tre timer før løbets afslutning, da Michael Christensen førte løbet med omkring 2 minutter, fik teamet en straf på 5 min. 32 sek. grundet en forseelse under gult flag søndag morgen, hvor Vanthoor sad bag rattet og bremsede ned til en gulflagszone, men kun nåede ned til 172 km/t hvor farten skulle være nedbragt til 120 km/t. 

Michael over 5 minutter i pit

Straffen blev udmålt efter den overskredne hastighed og Michael Christensen måtte bringe bilen i Pitt og holde stille 5 min. 32 sek. Fra at være i en position, hvor man skulle forsøge at forsvare føringen, var teamet pludselig i en position, hvor de skulle presse hårdt for overhovedet at slutte i top tre. 

TV billederne viste en Michael Christensen bag rattet på Porschen, der pressede hårdt på og flere gange lettede med alle fire hjul på den kuperede bane, da teamet nu skulle finde den ekstra tid over løbets sidste timer. 

De sidste timer ændrede løbet sig drastisk, da andre biler i top fire løb ind i problemer. Mercedes, der lå til at overtage føringen kørte af banen og blev hårdt skadet og kort efter punkterede en Audi R8 fra andenpladsen og i forsøget på at bringe den tilbage til pitten, ødelagde dækket bilen grundet for høj fart.

Det lykkedes dog ikke for Porsche at indhente den førende Audi, selvom afstanden var mindsket til lidt over 30 sekunder. Og da flaget faldt efter de 24 timer måtte Christensen, Estre, Vanthoor og Bamber skuffet tage til takke med en andenplads efter et flot løb, der var præget af mange ulykker og afkørsler.


"Jeg har aldrig været så skuffet over en andenplads” fortalte Michael Christensen efter løbet.

“Det er jo en fuldstændig sindssyg straf vi får. Normalt får man en drive-through for at overhale under gult flag, men vi får 5 min. 32 sek.! Regler er selvfølgelig regler, men jeg synes ikke straffen passer til forseelsen og vi føler alle, at vi fik stjålet sejren. Vi var klart de bedste og kørte et løb uden at ramme nogle, hvilket i sig selv næsten er umuligt. Og når man så kigger tilbage på, at vi burde have vundet på Sebring, burde have vundet på Le Mans og burde have vundet her, så er det bare slet ikke til at bære. Vi fik klart det største bifald af alle, da vi gik på podiet, men det er desværre en ringe trøst lige nu”.

Nürburgring Nordschleife er med sine mere end 170 sving, højdeforskelle, manglende afkørselsarealer og høje gennemsnitshastighed på næsten 200 km/t kendt for sin store sværhedsgrad og det er ikke uden grund at banen også kaldes "Det Grønne Helvede".

Racet bliver større og større

24 timers løbet på Nürburgring er vokset gevaldigt gennem de sidste år og feltet tæller nu 160 biler. Der var ventet omkring 250.000 tilskuere til løbet. Løbet har nu deltagelse af de store bilfabrikker såsom Porsche, BMW, Mercedes og Audi der stiller til start i SP9 som top-klassen hedder på Nürburgring. 

Kræver mere end talent at vinde

"24 timers løbet på Nürburgring er virkelig et vildt racerløb. Nu hvor jeg har vundet på Le Mans, Daytona og Sebring, så er det her løb det, der står højest på min liste over løb, jeg gerne vil vinde " fortalte Michael inden løbet. 

"Det er et utroligt udfordrende løb, der virkelig udviklet sig de seneste år. De store bilfabrikker stiller nu til start med deres fabrikskørere og for dem er der stor prestige i at vinde på den bane, hvor de også tester deres almindelige gadebiler. Banen er den vildeste af alle racerbaner og med den blanding af biler, der deltager bliver det kun endnu vildere. Skal man vinde det her løb, så skal man ikke kun være hurtig, men man skal samtidig tage chancerne på de rigtige tidspunkter og fremfor alt forsøge, at holde sig udenfor kontakt med de andre biler. Og det er ikke helt så nemt som det lyder, da man næsten konstant skal overhale andre biler. Selvom banen er lang er den rigtig svær at overhale på, så man skal virkelig være tålmodig".

Michael Christensen delte sin skriggule og grønne Porsche 911 GT3 R med startnummer 911 med Kevin Estre, som er makkeren han vandt VM sammen med. De fik selskab af Laurens Vanthoor, der var med i den Porsche som Michael Christensen og Kevin Estre vandt Le Mans med i 2018 og Earl Bamber, der sluttede som nummer tre i GTE Pro klassen ved sidste weekends Le Mans.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...