© Jan Kaiser

Magnussen suveræn i Aarhus

Jan Magnussen sikrede dobbeltsejr på bybanen i Mindeparken

21. maj 2013 af Bil Magasinet

Weekendens anden afdeling i Danish Thundersport Championship blev domineret af Jan Magnussen, der vandt begge løb ved Classic Race Aarhus.

Jan Magnussen var aldeles suveræn på den midlertidige anlagte racerbane i Aarhus by, der dannede en flot ramme til Classic Race Aarhus. Og med to sejre ud af to mulige har den hurtige DTC-kører nu vundet tre af sæsonens fire første løb.

Allerede i den indledende træning og tidtagning viste Jan Magnussen skræmmende styrke, og den overhånd blev aldrig truet af de nærmeste konkurrenter. Og selv om den snævre bybane langs vandet og rundt i Mindeparken i Aarhus stillede ekstra store krav til kørernes overblik og evner, kørte Jan Magnussen fejlfrit fra start til slut. Lørdagens løb 1 blev vundet foran John Nielsen og Casper Elgaard. Det var dog længe Dennis Lind, der var bedste mand efter Jan Magnussen, men på sidste omgang opgav koblingen i hans Camaro-racer og sammen med den, blev muligheden for pokal og hyldest vekslet til en skuffende tolvteplads.

Andet løb fra pole
Også i andet løb søndag eftermiddag startede Jan Magnussen fra pole position, og igen blev det til sejr for hans team Magnussen Racing Experience. ”Jeg fik en ønske start, kom først igennem det svære sving et og kunne holde Casper Elgaard bag mig helt frem til mål,” opsummerer en tilfreds Jan Magnussen efter løbet.

© Speedfoto

Også Casper Elgaard udtrykte glæde efter løbet; ”Det er aldrig nemt at køre racerløb på en bybane, men jeg holdt min andenplads i mål, og er alt i alt godt tilfreds med weekendens resultater. En tredje- og en andenplads holder os tæt på Jan Magnussen i det samlede regnskab.”

Veteran med hurtigste omgangstid
Mens Jan Magnussen vandt løbet, satte John Nielsen hurtigste omgangstid. Veteranen var næsten flyvende og viste sine evner med en fantastisk overhaling af Dennis Lind for enden af langsiden, hvor tusindvis af tilskuer havde taget opstilling. De to var startet henholdsvis fire og tre, men det var tydeligt, da de røde lamper slukkede, at John Nielsen havde mere overskud end Dennis Lind.

”Min bremsepedal var helt ude i motorrummet. Jeg havde luret de to foregående omgange, hvor jeg hele tiden kom tættere på Dennis (Lind, red.) samtidig med, at jeg forsøgte ikke at stresse mine bremser unødigt. Overhalingen var perfekt, og med den vandt jeg weekendens anden podieplads, hvilket opfyldte vores målsætning for weekenden,” berettede John Nielsen fra præmiepodiet.

Med weekendens to resultater har Jan Magnussen udbygget sin mesterskabsføring og har nu 73 point, mens Casper Elgaard er på 62 point. To podiepladser for John Nielsen bringer denne op på 52 point, mens norske Marius Nakken er nummer fire med 48 point.

Upcoming kører var uheldig

© Jan Kaiser

Trods en ringe erfaring med at køre racerløb på gadebaner, hvor selv små fejl kan koste en tur i betonmuren, behøvede Dennis Lind kun tre omgange på den udfordrende bane til at sætte anden bedste tid i kvalifikationen, kun 2/10 sek. efter erfarne Jan Magnussen. Herefter valgte Team DMD og Dennis at spare dæk og bremser og kørte ikke ud igen, for at forsøge at forbedre tiden. Bag Dennis fulgte Casper Elgaard og John Nielsen.

Da starten gik på den solbeskinnede bybane kom Dennis flot fra start i hans Camaro og holdt andenpladsen ind i det snævre første sving efter Jan Magnussen. Magnussen fik et lille hul, men Dennis Lind var tæt på at tage førstepladsen, da Magnussen blev dømt en strafbane for tyvstart. Magnussen kom kun lige nøjagtigt ud foran Dennis, der holdt sin andenplads og ikke var truet bagfra. Men kort inden bilerne skulle ud på sidste omgang gik koblingen i stykker på Dennis’ racer og han kunne blot trille ind til siden uden træk på baghjulene og se sin andenplads gå til John Nielsen, med Casper Elgaard på tredjepladsen.

© Jan Kaiser

Tredje afdeling i Auto-G DTC køres på FDM Jyllandsringen 15. og 16. juni.

Tæt fight i OK Legend Car Cuppen
De 24 deltagere i OK Legend Car Cuppen leverede tæt og underholdende race, hvor bilernes reducerede størrelsesforhold på 5/8 blev udnyttet til fulde til at levere mange overhalinger og tætte nærkampe.

Nicholai Sørensen, Sindal, leverede de fleste, da han i lørdagens løb kørte sig fra en startposition som nummer 10 til en føring i løbet af blot tre omgange - en føring, han holdt helt frem til det ternede flag, hvor han tog sin første sejr i denne sæson. Helt så godt gik det dog ikke i søndagens to løb, hvor nordjyden i det første måtte tage sig til takke med en ottendeplads, mens han i det sidste løb blev elimineret i et sammenstød med Christian Høgh, Skødstrup, og Lasse Rolighed, Århus.

Søndagens to løb blev domineret af kvartetten Kenneth Jensen, Langå, Jesper Egebart, Børkop, Frederik Nymark, Hadsten, og Mads Caprani, Randers. Sidstnævnte blev mester tilbage i 2010, og selv om Classic Race Aarhus var hans første løb i et år i klassen, så beviste han i den århusianske betonkanal, at han ikke havde glemt håndværket. Begge søndagens løb førte han således, men begge gange måtte han dog overgive sig for presset fra Frederik Nymark og Kenneth Jensen, som sluttede løbene som etter og toer.

Jesper Egebart kom til Classic Race Aarhus med mesterskabsføringen, men det var først mod slutningen af det tredje og sidste løb, at han blandede sig i toppen, og det betød, at han måtte overgive førstepladsen i tabellen til Kenneth Jensen, der nu fører med seks point.

Blandt oldboys-kørerne var Lars Mogensen, Silkeborg, tilbage i sin egen bil, der var blevet genopbygget efter sin flyvetur ved sæsonpremieren på Ring Djursland, og midtjyden fik indhentet meget af det tabte. Han var således hurtigste veteran i tidtagningen og i to af de tre løb krydsede han målstregen som bedste oldboys-kører. I lørdagens løb gik oldboys-sejren til Willy Jørgensen, Padborg, der nu blot er seks point fra den førende i tabellen, Freddie Veje, Kirke Hyllinge.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...