Le Mans
© bilmagasinet.dk

Le Mans: Mere luft til benzinbilerne

...og mindre luft og lavere ladetryk til dem med dieselmotor

9. december 2009 af Steen Bachmann

Arrangøren bag 24-timers løbet i Le Mans, Automobile Club de l’Ouest, vil give benzinbilerne bedre muligheder for at dyste mod de suveræne dieseler fra Peugeot og Audi i den store prototypeklasse. Det fremgår af 2010-reglementet, der netop er frigivet.

Dieselbilerne i LMP1-klassen får 2,1 pct. smallere restrictor (luftbegrænser) og 5,8 pct. lavere ladetryk i turboladerne. Mere luft betyder populært sagt mere ilt, og dermed højere ydelse. Brændstoftanken må maks. være på 81 liter.

De benzindrevne biler i samme klasse får 5,0 pct. større restrictor, og direkte indsprøjtning tillades, mens tanken fortsat må være 90 liter. Minimumsvægten for både diesel- og benzinbiler er fortsat 900 kg.

Hybridbiler må køre med samme brændstoftank på hhv. 81 og 90 liter alt efter om det er diesel eller benzin, men herudover må de køre med elmotor. For at blive godkendt, skal de kunne køre gennem pitlane med 60 km/t alene på el.

Aerodynamiske ændringer er små. Der stilles større krav til afskærmning af hjul, hvorfor blandt andet Audi R15 TDI skal have bygget bagskærmene om.

Arrangørerne venter med yderligere ændringer og krav til man har set styrkeforholdet mellem diesel og benzin i sæsonens første løb i Le Mans Series på Paul Ricard-banen i Frankrig i april.

Set med danske briller bliver der mest spænding i den lille GT2-klasse, hvor der køres i racingudgaver af gadebiler. Her vil Jan Magnussen stille med en neddroslet og ca. 70 hk svagere udgave af Corvettes vinderbil fra GT1-klassen 2009, danske Allan Simonsen vil gøre alt for at komme bag rattet i en af de succesfulde Ferrari 430 GT og Aston Martin vil stille med fabriksteam i Aston Martin Vantage - V12-udgaven af mærkets mindste model, Aston Martin V8. I kulissen spøger også Porsche-specialisten Lars Erik Hjulspind Nielsen.

GT2-kategorien kører uændret videre fra 2009 bortset fra, at der nu tillades trådløs bil til pit-telemetri, altså datakommunikation fra bil til pit under selve løbet. Dermed kan mekanikerne arbejde mere effektivt, fordi de ved, præcis hvad der skal gøres, når bilen går i pit.

Læs hele 2010-reglementet.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...