2011 Peugeot 908 HDI FAP
2011 Peugeot 908 HDI FAP© Peugeot

Le Mans: Dieselbiler længere tid i pit

2011-reglementet for 24-timers løbet er på plads. Dieselbilerne skal bruge længere tid på at tanke

28. maj 2011 af Steen Bachmann

Arrangøren af 24-timers løbet i Le Mans, Automobile Club de l’Ouest, har offentliggjort det endelige tekniske reglement for 2011-udgaven af løbet.

I 2010 var dieselbilerne overlegne både hvad angår omgangstider og minutter tilbragt i pitten, og derfor fremlagde man under sidste års løb en plan for at give benzinbilerne comeback i 2011. Denne plan følger man, men erfaringerne fra sæsonens to første løb i Sebring og Spa er, at benzinerne stadig ikke kan følge med. Det går ud over underholdningsværdien og forringer det sportslige element.

Derfor skal 24-timers Le Mans være mere miljøvenligt

Efter at have analyseret omgangstider, motoreffekt, moment, aerodynamik, svinghastigheder, pitstop-tider, brændstofpåfyldning og dæk i Sebring og Spa, har ACO vedtaget to yderligere justeringer af reglementet.

LMP1 får længere pitstop
I den store prototypeklasse (Audi R18, Peugeot 908, Pescarolo-Judd, Rebellion-Toyota, Aston Martin AMR-ONE etc). skal dieselbilerne gøres marginalt langsommere.

Af respekt for de forskellige teams arbejde med at udvikle motorer vinteren over, vil man ikke så kort tid før løbet forlange tekniske ændringer af motorer. I stedet bliver diameteren på brændstof-påfyldningsstudsen 10 mm større på benzinbiler og 3 mm mindre på dieselbiler. Det betyder, at dieselbilerne vil holde længere i pit og ACO vurderer, at forskellen på en fuld tankning af en benzin- og en dieselbil vil være helt op til 22 sekunder.

Årsagen til at det netop er brændstofpåfyldningen, der modificeres, er, at det er en simpel og billig ændring, der er nem at indføre og kontrollere.

Dieselbiler kører med 65 liter brændstoftank og benzinbiler med 75 liter, og ACO håber, at de to motortyper vil køre lige mange omgange pr. opfyldning (dieselbilerne kører lidt længere på literen, og har derfor mindre tank).

2-procents reglen
ACO understreger, at den såkaldte 2 procents-regel stadig gælder. Den siger, at den hurtigste bil med den langsomste motortype (benzin), får 2 pct. fordel i forhold til den hurtigste bil med den hurtigste motortype (diesel). I 2011 betyder det, at benzinerne får 0,3 mm større restrictor (begrænser på luftindsugningen, dvs. motorerne får mere luft = højere effekt)). Desuden fjernes der 10 kg ballast i benzinbilerne - dette vil ikke være et problem, da de fleste benzinbiler i forvejen kører med ballast i bunden af bilen for at få så lavt et tyngdepunkt som muligt. Biler, der ikke har mulighed for at fjerne ballast, får 0,5 mm større restrictor.

2-procentsreglen træder desuden i kraft for det dansk/tyske Team Jet Alliance, hvis Lotus Evora har haft svært ved at følge med Ferrari 458, Corvette, BMW M3 etc. i GT2-klassen i de første test. Også Ford GT får en lille fordel.

Bil Magasinet rapporterer live fra Le Mans 2011 på bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...