#49 Team Sashi High Class Racing
#49 Team Sashi High Class Racing© Xynamic

Kevin Magnussen: "En LMP2 er mere solid end en Formel 1, men du skal altså ikke køre ind i noget"

Kevin forklarer forskellen på en Formel 1 og en LMP2 og tankerne bag satsningen med hele to danske biler i Le Mans

20. august 2021 af Steen Bachmann

Kevin Magnussen, Jan Magnussen, Anders Fjordbach og resten af Team SASHI High Class Racing stiller op i bil #49, når den 89. udgave af 24-timersløbet på Le Mans flages i gang lørdag kl. 16. 

"De første omgange føltes ret specielle. Jeg har set 24-timersløbet på Le Mans på TV så langt tilbage, som jeg kan huske, og pludselig sidder jeg der selv. Det er ret fedt. Jeg vidste på forhånd, at jeg ville kunne lide banen, ikke kun på grund af historien, men lige så meget fordi, den er så unik. Det er en utrolig fed racerbane, og du finder ikke en gadebane som denne andre steder i verden," lød det fra Kevin Magnussen efter testen.

Le Mans er noget helt specielt

Hvordan blev drømmen til virkelighed?

"Vi har altid villet gøre det, men det har ikke været muligt at få vores kalendere til at gå op. Jeg har et år med lidt mere tid end tidligere, og da High Class Racing indvilligede i at indsætte en bil mere i Le Mans, hvis vi kan skaffe finansiering, var det oplagt at gøre det med dem. Der er også noget specielt i, at det er et dansk team med min far, Anders Fjordbach og jeg. Sammen med danske sponsorer," siger Kevin Magnussen til Bil Magasinet.

© Xynamic

Du har erfaring fra 24-timers Daytona?

"Det er på en lidt anden måde end Le Mans, fordi man har andre regler for safety cars. Det betyder, at der er mere pres på til sidst i løbet. Til gengæld ved man, at i IMSA på Daytona er det altid tæt, fordi safety cars samler feltet. På Le Mans er det muligt at stikke af, så det er en anden dynamik. Det er noget af det, jeg skal lære. Man kører fuld gas 24 timer og det er ikke som i gamle dage, hvor man skulle spare på bremser og dæk. Det er en slags sprintløb - det er bare et meget, meget langt sprintløb!"

Ordren er at køre så hurtigt som muligt

Når det er din tur til at komme i bilen, får du så en specifik ordre af teamchefen om at du skal køre så og så hurtige tider eller du skal hænge ved den og den konkurrent?

"Nej, ordren er at køre så stærkt som overhovedet muligt. Samtidig skal man passe på bilen, ikke med bremser og dæk, men man skal passe på ikke at have kontakt med andre biler. Men ordren vil være at køre så hurtigt som muligt."

En Formel 1 er ekstremt skrøbelig - bare et lille skub, og så falder den fra hinanden. Hvordan er det med LMP2-bilen?

"Den er noget mere solid. I Formel 1 skal man kun lige snitte hinanden, så risikerer man, at bilen går i stykker og man må udgå. I LMP2 kan bilen tåle lidt mere kontakt, men man prøver altid at undgå det. Formel 1 er maks. to timer, men i Le Mans er det 24 timer. Bilen skal holde til meget mere."

© Xynamic

"Det kan godt være, at bilen kan tåle lidt mere end en Formel 1, men du skal undgå kontakt med andre biler. Hvis man snitter en anden bil med et baghjul, kan det godt være, at man slipper med at køre i pit og skifte hjul, men det kan være det pitstop, der koster sejren. Der er ikke plads til at lave fejl. Dem, der vinder Le Mans, har ikke lavet mange fejl."

 I gamle dage sagde man, at den, der holder kortest tid i pit, vinder. Er det stadig sådan?

"Det er blevet lidt en slidt frase, for dem, der holder i pit, er slet ikke med i kampen om at vinde. Du skal kun i pit for at skifte dæk og få benzin på, og så er det ud igen. I gamle dage kunne man vinde, selv om man havde holdt adskillige minutter i pit for at skifte en køler. Det kan man ikke mere."

Dit første indtryk af High Class-bilen?

"LMP2'en minder meget om den bil, jeg kører i IMSA-serien i USA. Min Cadillac i IMSA har lidt flere hestekræfter, en lidt anden downforce og andre dæk, men det er samme type racerbil som High Class-bilen."

Er det en fordel rent sportsligt at I er tre kørere med samme kørestil?

"Ja. Vi har i hvert fald samme ønsker til hvordan bilens setup skal være, hvordan den skal styre og hvordan den skal køres. Det er en fordel, for hvis tre kørere har hver sin mening, må man finde et kompromis. Vi er nogenlunde enige om balancen i bilen."  

Kevin Magnussen
Kevin Magnussen© Xynamic

 I Le Mans kommer kørerne helt tæt på publikum, men i Formel 1 kommer man ikke nærheden af jer. Hvad betyder det for dig?

"At der er mere arbejde! Samtidig er det hyggeligt og spændende at komme tæt på publikum, for det er jo det, der får showet til at køre rundt. Jeg har været på Le Mans masser af gange for at se min far køre, og glæder mig vildt til selv at skulle køre."

Kevin kører Peugeot fra 2022

Det er en unik sportsbegivenhed?

"Det er en stor ting at være med til. Det er once in a liftetime, så det er med at nyde det. Jeg håber, at vi gør det godt, for vi har talt om det i mange år. Nu er muligheden der, så det er bare med at nyde det."

Du skal køre for Peugeot næste år?

"Jeg er Peugeot-kører næste år, men det er lidt usikkert, om de allerede vender tilbage til Le Mans i 2022. Det kan være, det først bliver i 2023."

Så hvis du ikke kører for Peugeot næste år, kunne det være at I kan gentage samarbejdet med High Class Racing?

"Det er Le Mans. Alt kan ske."

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...