#49 Team Sashi High Class Racing deltager i LMP2-klassen.

© Xynamic

Jan Magnussen: "Ideen til mig og Kevin i samme bil kom fra nogle fulderikker i et sommerhus"

Jan fortæller den utrolige historie om, hvordan det lykkedes at få far og søn i samme bil i Le Mans på trods af pandemien og umulige kalendere

19. august 2021 af Steen Bachmann

Idéen opstod i et sommerhus

Dansk motorsports grand old man Jan Magnussen (48) har kørt Le Mans hvert år siden 2003. Han fortæller her historien bag sit kommende 23. Le Mans til Bil Magasinet: 

"Det begyndte med en kæk kommentar i et sommerhus over et glas rødvin eller to, hvor der er en, der siger: Skal dig og Kevin egentlig ikke køre Le Mans sammen i år? Jeg har jo en aftale om at køre for High Class Racing, men ringede så og spurgte, om det var muligt at stille op med en ekstra bil, så jeg kunne springe i den sammen med Kevin - hvis vi kunne finde økonomi til det? Det var der sådan set ikke noget i vejen for, det var de med på.

Tilbage til de der fulderikker blev vi enige om at give det et skud og sende spørgsmålet om finansiering ud i vores respektive netværk. Det var startskuddet til projektet.

Kevin er et kæmpe navn

Det var ultravigtigt at have Kevin med, for han er jo et kæmpe navn. Det var ikke så svært at sælge idéen om drømmen om far og søn sammen på Le Mans, og det er jo også en drøm for mange danske motorsportsfans. Vi havde en god historie og fik nogle vigtige spillere med, hvor Sashi er hovedsponsor og har bilens navn, team Sashi High Class Racing. Det er en once in a lifetime mulighed, og vi fik også andre sponsorer med.

Uden opbakning fra Sashi havde det ikke kunnet lade sig gøre, Det er et dansk projekt: Tre danske kørere i et dansk team med danske ejere og i en dansk bil. Det var ikke et must med et dansk projekt fra starten, men det er det, det er blevet til."   

Sponsorer gør drøm til virkelighed

Teamet bag bil #49 er omdøbt til Team Sashi High Class Racing som anerkendelse af hovedsponsoren, John 'Sashi' Nielsen, der driver den globale kødgrossist JN Meat International med base i Slagelse. Holdet har også opbakning fra landets største producent af arbejdsbeklædning, MASCOT, servicevirksomheden RengøringsAgenterne, webshoppen Coolshop.com og brands som Cult Energy og Nohrlund.

 I den anden bil er to ud af tre kørere også danske?

"Ja, der sidder Dennis Andersen og Marco Sørensen, og så kommer der min gamle teamkammerat fra Corvette, Ricky Taylor, som har stor erfaring fra sportsvognsracing og er enormt dygtig. Det er virkelig et interessant setup. Begge biler kører i LMP2, men vi kører i hver sin kategori. Vi kører i Pro-klassen, mens de andre kører i Am-klassen."

Det er ambitiøst med to biler?

"Ja, og det er fantastisk, at det kan lade sig gøre. Jeg føler mig meget priviligeret, fordi vi kan få så mange mennesker med på vores drøm. Det er interessant at være med til at opleve."

Hvordan kan det her inspirere andre sponsorer?

"Den største stopklods for det her projekt har været covid-pandemien. Den har sat en grænse for, hvordan man kan bruge et sponsorat til marketing. Vi vil jo gerne sælge det, så man kan bruge det som et event for firmaer, og der har vi haft det virkelig svært, fordi der har været så mange restriktioner. Vores standardsvar har været "det kan I ikke", og det gør det virkelig svært at sælge et projekt."

Jan Magnussen
Jan Magnussen© Xynamic

Hvad får man ud af det som sponsor?

"Storsponsorerne får et unikt indblik i det kæmpe arbejde, der ligger forud for Le Mans og i arbejdet i pitten før og under løbet. Hvordan folk arbejder i det døgn, og hvor umenneskeligt hårdt, det er. Det er svært at forklare for dem, der er på Le Mans første gang, men det er nemt at forklare for dem, der er der anden gang!"

Hvad er John Sashi Nielsen for en type?

"Han har en kæmpe slagterbutik i Slagelse og er en eventyrlysten type, der gerne vil gøre en forskel. Han er årsagen til, at vi turde hoppe ud i det så tidligt, for da vi offentliggjorde planen, havde vi faktisk kun ham som sponsor. Vi arbejdede godt sammen, og han lovede, at hvis der var et lille hul i budgettet, skulle han nok dække det. Han er fantastisk dygtig og er sådan lidt en dreven type, der godt kan lide lidt skæve oplevelser. Han har et fedt drive. Og så er han verdensmester i kød!"

Jeg ser Sashi's biler på Vestmotorvejen dagligt...

"Ja, og nu er der et stort billede af Kevin og mig på bagsiden af hans biler!"

Team Sashi High Class Racing
Team Sashi High Class Racing© Xynamic

 Efter den første shakedown i Barcelona påpegede Kevin, at det var påfaldende, hvor ens I kører bilen med bremsepunkter og omgangstider. Det må være en sportslig fordel med tre kørere, der kører på samme måde?

"Det er helt sikkert en fordel og vi var glædeligt overraskede over det. Det er meget sjældent, at tre kørere er enige om, hvordan en bil skal styre for at køre hurtigt. Vi var med det samme enige om, hvad vi har brug for, og hvordan vi skal komme derhen. Det gør det nemmere at ramme et setup, som vi alle tre er glade for."

Jeg var simpelthen så stolt

Hvad sagde Kevin første gang, han steg op af High Class Racing-bilen?

"Han kom faktisk direkte fra et IMSA-løb i en lignende bil, en Cadillac, som minder meget om LMP2. Det er en stor fordel med erfaring fra denne type bil. Han var rimelig cool. Det, der gjorde størst indtryk på mig, var da jeg kørte i pit efter mine omgange og kunne se Kevin stå og være klar til at tage over. Det var en kæmpe oplevelse. Kevin skulle overtage min bil! Jeg var simpelthen så stolt. Nu bliver det til virkelighed. Kevin og mig i samme bil!

Uanset resultatet bliver det her mit bedste Le Mans nogensinde. Det betyder virkelig meget for mig, at det bliver til virkelighed, og at det sker, mens jeg stadig er på toppen."

© Xynamic


Dæmonen på Le Mans

 Vi skal tale om Dæmonen på Le Mans. Når det går skidegodt, og alt er fint, og han så lige pludselig slår til. Hvad var det, der skete for dig i 2012?

"Vi førte med Corvette Racing med mere end en omgang, og havde kørt optimalt gennem natten. Solen stod rimelig højt, så der var 6-8 timer tilbage af løbet. Det er stadig racerløb, så man kører altså ikke rundt på fartpilot, men man undgår at komme for hårdt over curbs og undgår at tage chancer. Jeg henter en Am-Porsche gennem Porsche-kurverne og registrerer ikke på hans måde at køre på, at han er meget "Am".

På vej ud af Porsche-kurverne er der en hurtig chikane, som man kører gennem med fuld gas. På vej hen til den, åbner han døren for mig, så jeg går på indersiden af ham, men samtidig lukker han den lige pludselig. Jeg er så nødt til at tage en curb for ikke at ramme ham, og da jeg rammer curben, rammer bunden af min bil den, så jeg glider direkte ind i siden på ham. 

Jeg knækker en sporstang og kan ikke kontrollere min bil, og begge biler bliver fuldstændigt smadret. Han kom rigtig meget til skade og jeg slipper nogenlunde skadesfrit udover et par knubs. Det skulle aldrig være sket, og havde jeg tabt et halvt sekund et andet sted, var det aldrig sket. Sådan er Le Mans. 

Det er ikke den eneste sejr i Le Mans, der er røget for os. I 2018 førte vi, og punkterede så på sidste omgang. Igen - jeg stod i pitten og tænkte på, hvad jeg skulle sige til pressen, og så bom!, venstre forhjul eksploderer og river en skærm med sig, og så vandt vi ikke.

Det er 50 pct. forberedelse, 25 pct. eksekvering og 25 pct. held. Som gode gamle teamchef Doug Fehan fra Corvette siger: Uanset hvor godt forberedt, du er, og uanset hvordan, du kører, så får du kun det Le Mans, som vi kender."  

© Xynamic

Har Kevin erfaring med langdistanceracing?

"Kevin er skolet i langdistanceracing med 24-timers løb i Daytona og kan godt finde ud af minimere tidstab igennem trafik. Han ved, at bare fordi du sidder i en langsommere bil, så betyder det ikke, at du ikke kan finde ud af at køre bil. Bilen kan bare ikke køre hurtigere. 

Man skal vide, at ham i en GT-bil kører absolut så hurtigt, som hans bil overhovedet kan, så du kan ikke presse ham til at ændre retning. Jeg startede i prototyper og kom så over i en GT-bil, så jeg har lært det på den hårde måde. Man har så meget mere power, downforce og bid i underlaget i en prototype end i en GT-bil. Hvis ikke man har prøvet at køre race i en GT-bil, kan man godt sidde og blive irriteret og spørge, hvorfor de dog kører så langsomt. Men de kører så hurtigt, de kan! 95 pct. af kørerne i GT-klasserne er virkelig dygtige, og de kører deres eget løb, hvor de også prøver at minimere deres tidstab, når de bliver overhalet."

Hvordan kommer man foran de andre, hvis bilerne er lige hurtige?

"Haha, det er kunsten! Man kan for eksempel lave et kortere pitstop end de andre ved måske kun at skifte to i stedet for fire dæk. Det kan gøre en lille forskel. En anden taktik er at prøve at presse en modstander til at begå en fejl. Det er ikke alle, der hopper på den, men man kan stresse en anden kører på den måde og måske skabe en lille åbning."

Le Mans er blevet et sprintløb

Det er en usædvanlig sport, fordi man kan være blandt de bedste, selv om man er midt i 40'erne?

"Ja, men det bliver mere og mere et sprintløb mellem pitstop, og det er hårdt at følge med de unge kørere. Det bliver hårdere og hårdere. Det er stadig en opgave, og jeg har måttet tage mig alvorligt sammen med dagligt træningsprogram for at være i lige så god form som Kevin, der er sidst i 20'erne og Anders Fjordbach, der er i starten af 30'erne."

Endelig: Jan og Kevin i samme bil

Bil #49 køres af Team SASHI High Class Racing og i spidsen for det står teamchef Nikolaj Johansen. Han fortæller, at det har været en hektisk tid med forsøget på at få hele projektet til at lykkes som omdrejningspunkt:

"Vi startede for alvor tilbage i februar, men der er en masse ting, man ikke kan gå i gang med, før man ved, hvor man står og om man får en billet," siger han til Bil Magasinet.

Det er en stor opgave og der er utrolig mange tandhjul, man skal have til at passe sammen, før maskineriet kører. Der skulle sendes ansøgninger og skaffes penge som aldrig før for teamet, men i sidste ende gik det hele op i en højere enhed. 

Teamet skal fungere

Jan og Kevin Magnussen repræsenterer mange års erfaring inden for motorsport. Jan har kørt 24-timers løbet i Le Mans 22 gange og Kevin har en fortid i verdens største og hurtigste klasse, Formel 1. 

Anders Fjordbach er sølvkører og tredje mand i bilen og han er heller ikke Hr. Hvem-som-helst. Han har kørt for High Class Racing siden 2016 og fortæller, at han har mange flere kilometer i benene, end de to andre, og det vil komme ham til gode, når først starten skal gå: 

"Jeg er nok den, der kommer til at slappe mest af på løbsweekenden, og Jan og Kevin, der kommer til at have rigtig meget at lære, også på dagen," siger han.

De tre kørere sammen med sponsor John "Sashi" Nielsen, som også lægger navn til teamet. © Team Sashi High Class Racing

Én klar ambition

Teamchefen er klar omkring hvad det er for et stykke arbejde, der skal leveres: 

"Ambitionen er at vinde. Vi kan ikke komme med sådan et line up, uden at gå ud og sige at vi vil vinde og det er på ingen måde urealistisk, når vi har de hurtigste kørere i bilen," slutter Nikolaj Johansen.

Læs mere på Jan Magnussens Facebookside. 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...