Hyundai i30 N TCR racer Søren Jönsson og Jan Engelbrecht
Jan Engelbrecht (tv) og Søren Jönsson (th)

Hyundai udvikler racerklar i30 N til dansk racerteam

Hyundai har udviklet en lynhurtig og forhåbentlig holdbar i30 N TCR til 100 pct. dansk team. Første udfordring er Silverstone-banen i den kommende weekend.

9. marts 2018

Her på Bil Magasinet er vi ovenud begejstrede for Hyundai i30 N, som er en af de mest underholdende GTI’er vi længer har kørt. Nu rykker det koreanske bilmærke videre til et nyt kapitel med sin entre på motorsportsscenen i en specialudgave af i30 N med 350 hk. Den allerførste bil, som Hyundai Motorsport leverer fra sit Customer Racing Project på fabrikken i Alzenau i Tyskland, lander hos et dansk team to med erfarne herre, Søren Jönsson og Jan Engelbrecht, i spidsen, som har mange års erfaring med langdistanceløb i de såkaldte Endurance serier. De sidste mange sæsoner er kørt i henholdvis Renaul Clio og senest Peugeot RCZ i racertrim.

”Hyundai er på landevejene kendt for sin ekstremt høje driftssikkerhed, og vi satser på at kunne overføre den holdbarhed til racerbanernes langdistanceløb. Og da i30 N samtidig er et stærkt bud på en moderne GTI, syntes vi, at det var oplagt projekt for os at støtte, da Søren Jönsson præsenterede os for ideen med et rent dansk team i TCR-serien,” siger Annegrethe Skovby, pressechef i Hyundai Danmark.

Hyundai i30 N TCR


Fabriksracer bygget fra bunden

Selvom Hyundai i30 N i den almindelige gadeversion er fintunet på den udfordrende Nürburgring i Tyskland, er den bil, som Hyundai Motorsport leverer til Søren Jönsson og hans team, bygget fra bunden til racerformål. Og selvom Jönsson & Co. i weekenden sætter sig ind i en spritny bil uden at have haft ret lang til at teste den, er målet og ambitionerne klare.


Få 3 numre af Bil Magasinet for 99 kr. lige hér

”Udover at det næsten altid regner på Silverstone, er der udsigt til endnu flere vejrmæssige udfordringer i weekenden. Temperaturen er næsten nede omkring frysepunktet, hvilket på den nye asfalt gør det vanskeligt, måske næsten umuligt at få varme og grib i dækkene på banen. Det er en stor udfordring i en ny, uprøvet bil, men omvendt er forholdene ens for alle deltagere, så vores mål er stadig en podieplads, hvilket vi mener er realistisk,” siger Søren Jönsson fra Jönsson Consulting, der står bag det danske hold.

Hyundai i30 N TCR

Løb på ikoniske baner

Efter løbet på Silverstone skal Team Hyundai Danmark efter planen i slutningen af maj deltage i et 12 timers løb på Imola i Italien. I starten af juli bliver der kørt 24 timers løb på Portimao banen på Algarve-kysten i Portugal. I september gælder det et 24 timers løb på Formel 1 banen i Barcelona, og midt i oktober skal der køres 12 timers løb på den ikoniske Formel 1 bane i Belgien, Spa-Francorchamps. Sæsonen sluttes af i november med et 24 timers løb på Formel 1 banen Circuit of the Americans også kaldet COTA i Austin, Texas i USA.

”Ved alle løb vil vi køre efter en podieplads. Vi har af løbsarrangørerne fået tildelt startnummer 30, som i forhold til Hyundai Motorsport forpligtiger, efter at den tidligere formel 1 kører og touringcar verdensmester, Gabriele Tarquini, med netop det startnummer vandt det første race i Kina, som Hyundai Motorsport stillede op i,” siger Søren Jönsson.

Hyundai i30 N TCR

Forventninger om podiepladser

Teamet skal forsøge at komme til tops i en Hyundai i30 N TCR med Endurance kit. Bilen er født med en 2.0 liters turbo motor med 350 hk og en sekventiel gearkasse.

Team Hyundai Danmark er drevet af Jan Engelbrecht og Søren Jönsson. Sammen med et dedikeret team bestående af Glen Sivertsen som racermanager, nogle af Danmarks dygtigste Endurance kørere, et mekanikerteam, som kender de specielle forhold, der gør sig gældende ved 12 og 24 timers international racerløb, skal de forsøge at indfri – egne – forventninger om podiepladser i sæsonens TCR-serie.

Vi ønsker hele teamet god vind og held og lykke!

Måske er du interesseret i...