© Vanwall Racing

Var det noget med en genskabt Formel 1-bil fra 1958? Prisen er 13,5 mio. kr.

Britisk Formel 1-team vil genopbygge seks eksemplarer af deres racer fra 1958, der vandt verdens første konstruktør-VM i Formel 1

27. oktober 2020 af Frederik Hauschildt
© Vanwall Racing

Vil genoplive racerbil fra 1958

“Navnet Vanwall er for vigtigt til at lade gå i glemmebogen”, skriver Vanwall..

Vanwall-gruppen er derfor gået i arkiverne, og hiver i øjeblikket tegningerne frem til den racer, der vandt flest sejre i Formel 1 anno 1958: Vanwall VW5.

Ifølge Vanwall, så bliver alt, som det var i datiden. Motoren er en 2,5-liters rækkefirer, der leverer 273 hestekræfter, og som er omhyggeligt genskabt efter de originale tegninger. Bilerne skal bygges i hånden af Hall & Hall, der specialiserer sig i at genskabe og sælge gamle racerbiler. 

5 af de 6 planlagte biler vil være til privat salg, og vil være prissat til £1.650.000, eller næsten 13,5 mio kr. stykket. 

Vanwall Racing er tilbage

Vanwall vil producere bilerne, så de er lovlige til brug som racerbiler. Udover at genopbygge bilerne som holdet kørte med, vil Vanwall også genoprette holdet der kørte med dem. 

Vanwall Historic Racing Team skal være centreret omkring den ene bil, der ikke sælges privat, og holdet kommer til at køre bilen til diverse vintage-racerløb. 

© Vanwall Racing

Målet med de nyproducerede vintage-racere er at melde Vanwalls genopståen, og genoprette mærkets tidligere status. Ifølge Andrew Garner, som er formand for Vanwall Group, er målsætningen med produktionen, at bilerne bliver uovervindelige:

“Bilerne vil være fuldt kvalificeret til ræs, og i de rette hænder vil de være uovervindelige.”

Vanwall er i dag næsten gået i glemmebogen, men var i datiden synonym med innovation og tekniske løsninger. De hævder blandt andet, at have banet vejen for skivebremser i Formel 1.

Vanwall i fremtiden

Historien melder kun lidt om mærkets næste træk. I 2003 byggede Vanwall GPR V12: En Formel 1-bil med nummerplader.

Med en 6-liters Jaguar V12 og en egenvægt på under et ton er det svært at finde forskellen på GPR og en rigtig Formel 1 bil. Det skulle måske lige være nummerpladen eller de skærme, der er overmalet med dækmønster, så de praktisk talt er usynlige. 

Selv om bilen havde en relativt lav pris på £50.000 i England, så blev der aldrig solgt nogle, og der findes således kun en den ene bil.

Alt taget i betragtning er der kridtet en interessant bane op, som har stort potentiale til at puste lidt gammeldags ånd ind i nutidens imponerende maskineri.

© Vanwall Racing

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...