Caparo T1 er 192 cm bred og 107 cm høj.
Caparo T1 er 192 cm bred og 107 cm høj. © bilmagasinet.dk

F1 til gadebrug med 620 hk

Den gale Caparo T1 fås nu i ekstrem udgave med vægt/effekt på 0,9 kg pr. hk

19. marts 2009 af Steen Bachmann

Den 2-personers superbil Caparo T1 mangler ikke umiddelbart overhalingsressourcer med en standardydelse på 575 hk til en egenvægt på 575 kg. For at imødekomme ønsker fra den lille skare af købere, der gerne vil have lidt ekstra, bygger Caparo Vehicle Technologies nu en Race Extreme-udgave.

Udgangspunktet for den Formel 1-inspirerede superbil er en centerplaceret 3,5-liters V8-sugemotor i aluminium fra en Indy Car-racer. Den yder 575 hk ved 10.500 o/min, men i Race Extreme-udgaven er den revideret og tunet til 620 hk ved samme omdrejningstal. I samme ombæring er egenvægten sænket 25 kg, så vægt/effekt-forholdet nu er 0,9 kg pr. hk. Momentet er fortsat 420 Nm ved 9.000 o/min.

Caparo T1 Race Extreme har justérbare krængsstabilisatorer for og bag, og racerdæmpere, der kan justeres i fem trin. Her er justérbar aerodynamik, så du kan sænke vindmodstanden og hæve topfarten på hurtige baner som f.eks. Monza. I praksis foregår det ved justering af vinklen på front- og bagvinge, men det er også muligt at tilkøbe flere typer af hækvinger, så du f.eks. har én til trackday og en anden, til når du kører hjem igen på offentlig vej,

Her er 6-trins sekventiel gearkasse i magnesium og kulfiber, som betjenes med flapper bag rattet. Gearudvekslingerne bestemmer du selv, og Caparo kan f.eks. levere to udvekslinger: Én til din yndlingsbane og én til gadebrug.

Bremserne har ultralette 6-stemplede calibre for og 4-stemplede bag i aluminium, og bremsecylindre i titanium. De fire skivebremser er i keramisk materiale og måler 355 x 35 mm. Race Extreme-udgaven har desuden fuldt programmérbar ECU (motorstyring) og trinløst justérbar traction control. 

Præstationer

  • 0-100 km/t: 2,9 sek.
  • 0-160 km/t: 5,9 sek.
  • Topfart (lav downforce): 339 km/t
  • Maks. påvirkning ved opbremsning: 4G
  • Maks påvirkning sving: 3,5 G
  • Egenvægt: 550 kg

Prisen er ikke oplyst, men lægger man 20 pct. til prisen for standardbilen, lyder den på ca. 400.000 euro (ca. 3,0 mio. kr. u/afgifter).

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...