2018 Audi e-tron FE04
2018 Audi e-tron FE04 © Audi Sport

Den siger ikke en lyd: Her er Audi's første el-racer

Audi præsenterer den første tyske fabriksstøttede eldrevne racerbil. Det er fremtiden, og derfor skal Audi køre Formula E, lyder forklaringen

28. september 2017 af Steen Bachmann

Audi præsenterede onsdag aften deres første eldrevne racerbil ved et arrangement i Neuburg, Tyskland. Audi e-tron FE04 er det første synlige resultat i motorsport af mærkets transformation fra producent af biler med forbrændingsmotorer til at være en virksomhed, der tilbyder mobilitet. 

“Efter næsten 40 års succes på det højeste niveau af motorsport bliver Audi nu det første tyske bilmærke, der deltager i Formula E for at udvikle nye teknologier til gadebiler," siger Peter Mertens, Member of the Board of Management, Technical Development, Audi AG. 

“Efter udviklingen af quattro, TFSI, TDI, hybriddrivliner og mange andre innovationer er vores første single-seater racebiler et resultat af vores offensiv inden for elektrisk mobilitet. Det næste bliver introduktionen af den eldrevne Audi e-tron i 2018," siger han.

På IAA-udstilingen fornylig annoncerede Audi, at de vil have mere end 20 elektrificerede modeller, elbiler og plugin hybrider på markedet i 2025.

2018 Audi e-tron og racerbilen e-tron FE04
2018 Audi e-tron og racerbilen e-tron FE04 © Audi Sport

I Formula E er den maksimale systemydelse begrænset, men det er tilladt for teams og bilfabrikanter at udvikle motor, transmission, dele af affjedringen og den tilhørende software. 

Audi fokuserer på at udvikle kombinationen af motor og transmission, Specifikt arbejder de på at gøre generator-enheden mere effektiv. 

Transmissionen til baghjulene udvikles af det allerede eksisterende Team Audi Sport ABT Schaeffler, der vil anvende en ny og mere effektiv ét-gears transmission i 2017/2018-sæsonen. 

“Vi har udviklet en helt ny drivline sammen med vores partner Schaeffler," siger Head of Audi Motorsport, Dieter Gass. 

Gearkassehus i kulfiber

“Du kan genkende den på gearkassehuset, der er fremstillet i kulfiber. Lyden er også anderledes, fordi vi træder ind på uopdaget territorium," er forklaringen.

Folieringen på den nye bil er hvid, grøn og sort. Den adskiller sig dermed fra den bil, den 33-årige brasilianske Audi fabrikskører Lucas di Grassi vandt Formula E-mesterskabet i i juli for Team Audi Sport ABT Shaeffler. 

Lucas di Grassi starter næste sæson med nummer 1 på siden af bilen, mens den anden fabriks-Audi med nr. 66 køres af den 24-årige tysker Daniel Abt. 

Den nye Audi debuterer i Formula E Hong Kong Grand Prix 2. december 2017.

Audi e-tron FE04
Audi e-tron FE04 © Audi Sport
Renault Z.E.17
Renault Z.E.17

Tidligere på ugen viste Renault deres 2018 Formula E-racer for første gang. Den er klassisk Alpine-blå og sort, og skal forsvare konstruktørmesterskabet, som Renault har vundet tre år i træk. Kørerne Sébastien Buemi og Nicolas Prost skal også hente kørermesterskabet tilbage til Renault, efter at det Audi-støttede ABT Team tog mesterskabet i år.

© Renault E.Dams

Måske er du interesseret i...