1960'erne: Australske Paul Hawkins ryger i havnebassinet under Monacos Grand Prix 1965, men slipper fri af bilen og svømmer uskadt i land. Han omkommer et par år senere ved en sportsvognsulykke i England.© bilmagasinet.dk

De døde som fluer

Anmeldelse: Peter Nygaards massive værk om Formel 1-grandprixets historie har international klasse

3. december 2009 af Steen Bachmann

1955 lignede den bedste sæson nogensinde for Formel 1. Mercedes-Benz og Lancia havde løftet sporten op på et nyt, teknisk niveau med Ferrari og Maserati i hælene og Gordini som outsider.

Det skulle blive bedemændenes og ikke racerkørernes år.

Sæsonen begyndte i brændende hede med Argentinas Grand Prix, der med temperaturer omkring 40 grader og en varighed på mere end tre timer blev et mareridt for de deltagende kørere. De kollapser på stribe af hedeslag og udmattelse. Bilerne på 2.-, 3.- og 4.-pladsen har alle haft tre forskellige kørere bag rattet på de 375 km, men vinderen Fangio kører hele løbet alene: "For ikke at kollapse forestillede jeg mig, at jeg var faret vild i en snestorm og var nødt til at fortsætte for at overleve," sagde han efter løbet, mens han blev behandlet for livsvarige brandsår på benene fra det skoldhede cockpit.

I Monacos Grand Prix samme år oversatser Ascari, så hans Lancia rygfer i havnen. Han svømmer uskadt i land, men omkommer et par dage senere under en sportsvognstest på Monza-banen. I USA's GP omkommer de forrige to års vinder, da hans bil ender på hovedet uden for banen og han dør af kraniebrud, og til 24-timers løbet i Le Mans er næsten hele feltet af kørere samlet. Her går det helt galt. Tidligt på aftenen er Fangio og en britisk kører involveret i en ulykke, der sender en brændende Mercedes op på tilskuerpladserne, hvor 80 tilskuere omkommer og et stort antal får alvorlige kvæstelser og forbrændinger.

De planlagte grandprixer i Frankrig, Tyskland, Spanien og Schweitz aflyses, og i Schweitz træder et forbud mod motorløb i kraft, der stadig gælder i dag.

1955 markerede et vendepunkt i grandprixernes historie,. Selv de mest macho og dødsforagtende kørere kunne se, at man ikke kunne blive ved at ignorere den hårrejsende høje erhvervsrisiko, og udviklingen mod mere sikre biler og baner de næste årtier beskriver Peter Nygaard på sædvanligvis kompetent og velresearchet vis.

Set i historisk perspektiv var det fuldstændig vanvittigt at køre racerbil med over 300 hk uden forsvarlige bremser, brandsikre brændstoftanke eller sikkerhedsbur. For ikke at tale om brandsikre dragter, rimelige afkørselsforhold og sikkerhedsafstand til publikum. Men det vanvittige element siger noget om sporten - og så er det læsning, man farer igennem nærmest med tilbageholdt åndedræt. En af datidens kørere - der overlevede - fortalte Peter Nygaard, at man dengang plejede at pakke et mørkt jakkesæt sammen med køredragten før hvert grandprix - der var sandsynlighed for, at man skulle til begravelse den efterfølgende tirsdag.

Blodbadet fortsætter
Sir Stirling Moss var milimeter fra at omkomme i en ulykke i 1962 på Goodwood-banen i dét, der blev hans sidste løb. 1960'erne og 70'erne beskrives lige så grundigt, og et faktuelt kapitel om hvert årti sætter teknikken i perspektiv med ny teknologi, reglementer og biltyper.

I 1980'erne standsede blodbadet med introduktionen af overlevelseceller. Midt i årtiet kulminerede brug af turboladere med en Williams-racer, der ydede op til 1.400 hk under kvalifikationen, og der kom mere fokus på værdien af aerodynamik.

I løbet af 1990'erne blev der kun dræbt to kørere, nemlig Raztenberger og Senna i 1994. I bogen beskrives, hvad der skete og hvorfor, ligesom Michael Schumachers succes får passende plads i kapitlet. Jan Magnussens korte visit i F1 i 1997 er også med.

Anbefales til biltosser
Peter Nygaard har overværet samtlige grandprixer i 1990'erne og 2000'erne, og har selv taget de fleste billeder i bogen fra perioden. Det er dramatik for alle pengene, der kulminerer med Kubicas spektakulære crash i Montreals grandprix i 2007 lige foran Peters zoom. Det så forfærdeligt ud, men polakken slap med lettere kvæstelser.

Bogen er i stort format, der yder de mange billeder retfærdighed, og den professionelle redigering viser, at det er international klasse. Anbefales både til formel 1-fans og almindelige bilentusiaster i alle aldre.

© bilmagasinet.dk

Grand Prix - Historien om formel 1. Af Peter Nygaard, 292 s., ill., indbundet hardback, Gyldendal. Pris 399 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...