Dansker klar til klassisk Dakar-rally

Den legendariske Dakar-rute gennem Afrika genopstår. og danske Jan Kalmar er blandt de danske deltagere, som løber risikoen og deltager i Paris Dakar, som det var engang

21. januar 2019 af Bil Magasinet

I dag starter en ny æra for “The Longest Drive” holdet. Det betyder ikke at de er færdige med at slå verdensrekorder med nonstop kørsler over diverse kontinenter. Det betyder blot at nu skal teamet også prøve hvordan det er at køre et ørken-rally. 

Og de starter med intet mindre end ‘The Intercontinental Rally Dakar’ Manden bag “The Longest Drive”, danskeren Jan Kalmar, har som mange andre fulgt det “gamle” Dakar rally hver aften på Eurosport frem til 2007 hvor det blev flyttet fra Afrika til Sydamerika, og det har altid været på hans en drøm selv at deltage. 2019 bliver året hvor Jan sammen med tyskeren Ditmar Ulrich “Didi” vil prøve at komme igennem Sahara, krydse Atlas bjergene og race ned ad den vestafrikanske kyst. 6.000 km ind i det ukendte.

“Dette er en hel ny udfordring”, forklarer Jan Kalmar.

“Normalt holder vi en god gennemsnitshastighed døgnet rundt, her er det kun 200-600 km om dagen, men i meget hårdere terræn og helt sikkert med meget mere intensitet. Dette er første gange vi kører direkte mod andre, og ikke bare imod uret, og her følger vi ikke veje, men ofte bare selvvalgte ruter i sandet.” Uddyber Jan. 

Porsche Cayenne tilpasset Sahara

Forberedelserne til dette rally er som altid en detaljeret og langstrakt proces. Bilen som er valgt er teamets velkendte Porsche Cayenne. Den er komplet ombygget siden teamets sidste udfordringer. Den har været på “slankekur” for at kompensere for det extra sikkerhedsudstyr der er monteret. 

Bilen har fra den var ny været brugt til den her type ekspeditioner og har været de allerfleste steder på vor planet. Faktisk har bilen stadig verdensrekorden for hurtigste non-stop kørsel fra Nordkap til sydspidsen af Afrika. Bilens teknik er stort set originalt, men frihøjden er øget lidt, for at undgå at sidde alt for meget fast i sandet i Sahara. 

Fokuserer meget på sikkerhed

Sikkerheden i bilen er opgraderet, så der nu er et forbedret sikkerhedsbur, samt bedre seler og der bliver kørt med personligt sikkerhedsudstyr, som bl.a. hjelm. I tillæg hertil er der yderligere et sikkerhedsaspekt der skal tages hensyn til, nemlig sikkerheden i regionen. Der har for nyligt været en del frygtelige hændelser i området, og arrangørerne af dette rally har gjort sig store anstrengelser for at kunne tilbyde en sikkerhed der tilfredsstiller deltagerne.

Ingen på holdet ønske at aflyse, på trods af de forfærdelige handlinger som der er foregået i Marokko. Rallyet starter med en kort etape idag 21 januar langs stranden i Sydspanien frem til færgen, der tager hele feltet over Middelhavet og til det afrikanske kontinent. 

Det er herfra de rigtige udfordringer møder Didi og Jan. Rallyet slutter på den kendte strand nær Dakar den 2. februar. Her står teamet trætte og slidte, men forhåbentligt en masse fantastiske oplevelser rigere og tænker på ”hvornår skal vi afsted igen?”. Der deltager en anden dansk bil og tre danskere på motorcykler i blandt de i alt 180 deltagere. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.