Christian Lundgaard, Renault Sport Academy
Christian Lundgaard, Renault Sport Academy © Renault Sport

17-årig dansk kører hurtigst i første Formel 3-test

Christian Lundgaard var hurtigste mand, da den første test for den nye Formel 3-serie blev afviklet over to dage på Paul Ricard i Sydfrankrig

22. marts 2019 af Steen Bachmann


GP3-serien har skiftet navn til Formel 3 for at sende et klart signal om, at Formel 3 er den tredjehurtigste formelklasse under det internationale motorsportsforbund FIA. 

Sammen med navneændringen kommer også en helt ny bil med halo-bøjle og DRS-hybridsystem, som det kendes fra Formel 1 i dag. Løbsweekenderne i Formel 3 serien afvikles sammen med Formel 1 og Formel 2 og bliver dermed et højt profileret trin på vejen mod det ultimative mål Formel 1.

Christian hurtigst i første træning

På Paul Ricard var årets 30 Formel 3 kørere samlet for at prøve den nye Formel 3 bil for alvor for første gang. Og her fik Christian Lundgaard, der er tilknyttet Renault Formel 1 teamets juniorprogram Renault Sport Academy, straks gjort opmærksom på sig selv. 

Ved den første træning satte han hurtigste tid, hvilket han gentog dagen efter. Og tiden var så hurtig, at ingen andre af de unge talenter, mange med flere års erfaring fra GP3, kunne slå den og Christian Lundgaard sluttede testen som hurtigste mand.

Christian Lundgaard i Renault Formel 3 på Paul Ricard
Christian Lundgaard i Renault Formel 3 på Paul Ricard © Lundgaard Racing

"Man vænner sig til halo-bøjlen"

"Det var rigtig dejligt at komme ud og køre i den nye bil” fortæller Christian Lundgaard, der sidste år deltog i et enkelt GP3 løb. 

”Bilen kører mega godt og man kan godt mærke, at den har mere downforce end den gamle GP3. Det var første gang, at vi kunne prøve at køre bilen til grænsen og vi fik prøvet en masse ting, både ting der fungerede rigtig godt og ting der ikke virkede. Det er så fedt, at køre en bil med 400 HK og når man åbner DRS på baglangsiden, så føles det som om bilen får et ekstra gear. Jeg har været meget imod haloen, men jeg begynder at vænne mig til den og man bemærker den ikke så meget, når man kører med den, som man umiddelbart skulle tro. At slutte testen som hurtigste mand er selvfølgelig super fedt, men det er svært at sige, hvad de andre kørte med af dæk og benzinmængde, så det er svært at sammenligne”.

Første løb i FIA Formel 3 afvikles i Barcelona den 10.-12. maj. Inden første løb afvikles yderligere to tests.


Christian: Målet er Formel 1

Bil Magasinet mødte Christian til præsentationen af Renault's 2019 Formel 1-bil på Renaults' formel 1-fabrik i England fornylig.

Din opgave i år er at køre Formel 3?

"Ja, men Formel 1 er målet. Der er kun 20 biler og 20 kørere i Formel 1, og nu om dage skal man gennem et akademi for at få en superlicens. Det er her, jeg er nu. Mit mål har altid været at køre Formel 1 og vinde et verdensmesterskab."

Skal du vinde Formel 3 for at få lov til at køre Formel 1?

"Jeg har ikke fået noget at vide endnu, men er sikker på, at Renault har sat et mål for mig. Når jeg kender det og målet for de andre kørere, kan jeg sætte mit eget mål for sæsonen. Det er selvfølgelig at vinde mesterskabet og at få de sidste point, der skal til for at få en superlicens til Formel 1. Det kræver minimum, at jeg kører fjerde- eller femtepladser hjem og gerne ender i top tre. Jeg skal være deroppe. Sidste år blev jeg nummer to, så der er kun en vej fremad, og det er at blive nummer et. Jeg gider ikke at være den første taber to år i træk."

Christian Lundgaard i Renault Formel 3 på Paul Ricard
Christian Lundgaard i Renault Formel 3 på Paul Ricard © Lundgaard Racing

Renault vil udvikle egne kørere

Pointen med at have et akademi for racerkørere er, at Renault vil udvikle deres egne kørere fra bunden af. 

"I vores sport gælder det groft sagt om at komme fra Formel 4 til Formel 3, gerne forbi Formel 2, og så ende i Formel 1. Vi har et mål om, at en af de to kørere i vores Formel 1-team skal komme fra akademiet i 2021. Christian skal forsøge at gøre det godt igen i år i Formel 3 og gerne komme videre til Formel 2, for med de sidste point til en superlicens som Formel 1-kører er jeg sikker på, at han har potentialet til at nå til tops," siger Mia Sharizman, academy director for Renault Sport Racing.

Penge alene gør ikke en god kører

I gamle dage kunne man komme til en bilfabrik med en stor kuffert med penge og en talentfuld søn og købe et sæde i en Formel 1-bil. 

Kan man stadig det?

"Vores filosofi her hos Renault F1 Team er, at du ikke kan bebrejde en kører, at han har en rig far. Hvis køreren er dygtig, skal det ikke være en ulempe for ham, at hans far er velhavende. Hvis du har penge, har du større muligheder for at teste og bruge tid og udvikle dig, men det er lidt det samme, som at de store teams som Mercedes har flere penge til rådighed end os. Ingen bebrejder Mercedes, at de har dobbelt så stort et budget som alle andre. Livet er ikke fair!" 

"Men når alt kommer til alt, ser vi ikke på, om køreren er rig eller fattig. Vi ser på, om han har potentiale til at komme helt til tops. Vi vil have kørere som Daniel Riccardo, der er blevet præsenteret her i dag, som kan begejstre, og som har noget helt specielt. Og det har han. Det er det, vi går efter. Når han så samtidig er hurtig, har vi en perfekt kører," siger Mia Sharizman fra Renault F1 Academy.

"Vi fremhæver ikke nogen kørere fra akademiet frem for andre, men Christian har det potentiale, der skal til," lyder det.

Christian Lundgaard

17-årig racerkører, søn af rallykører Henrik Lundgaard.

Blev nummer to i Formel 3-mesterskabet 2018. 

Skal køre Formel 3 i 2019, der afvikles i forbindelse med Formel 1. Sæsonen strækker sig over otte afdelinger a to løb og starter i Barcelona 11.-12. maj.

Renault Sport Academy

Blev etableret i 2016 for at finde og udvikle fremtidens topkørere. Gennem forskellige junior­klasser skal akademiet udvikle og forberede en eller flere kørere direkte til Formel 1. 

I 2019 intensiveres samarbejdet mellem de unge kørere og hele setuppet omkring Formel 1-holdet med hovedkvarter og fabrik i Enstone. Her bygges 85 pct. af komponenterne i Formel 1-bilen fra bunden af. Her er 1200 ansatte, og Christian flytter snarest muligt hertil.

Christian vandt for nylig Publikumsprisen til Dansk Motorsport Award 2019.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...