© BMW

BMW fejrer turbo-jubilæum med en voldsom racermotor

I 1969 pionerede BMW motorsporten med 280 hk fra en 2-liters 4-cylindret turbomotor. 50 år senere laver tyskerne over 600 hk på den samme motorkonfiguration.

5. maj 2019 af Søren Juul

Den tyske standardvognsserie DTM skifter fra store 4,0 liters V8-motorer til 4-cylindrede 2-liters turbomotorer til den nye sæson, som starter på Hockenheim i starten af maj.

I den forbindelse stiller BMW op med en ny ”P48” racermotor i deres M4 DTM racer. Skræddersyet efter ”class 1” reglementet yder den over 600 hk og har en vægt på omkring 85 kg. Det er cirka 100 hk mere og en halvering af vægten i forhold til de pensionerede V8’ere.

BMW P48 motor i testbænk

BMW's "P48" turbomotor i testbænken

© BMW Motorsport

Indledte turbo-æraen for tyske gadebiler

Den nye racermotor markerer samtidig et 50 års jubilæum for BMW Motorsports brug af turbomotorer. Den første var ”M121” motoren, der med østrigeren Dieter Quester bag rattet af en BMW 2002 TI vandt det europæiske standardvognsmesterskab i 1969.

Den 2-liters 4-cylindrede turbomotor ydede i racertrim 280 hk ved 6.500 o/min og en variant af maskinen endte under motorhjelmen på den legendariske BMW 2002 turbo i 1973. Sammen med Saab 99 Turbo og Porsche 911 Turbo indledte bilen en æra for serieproducerede gadebiler med trykladning.  

BMW 2002 turbo 1973

Autobahn-missil anno 1973: BMW 2002 turbo med 170 hk

© BMW
M121 motor BMW Motorsport

M121 motoren fra 1969 yder 280 hk ved 6.500 o/min. Turboladeren kunne i teorien lade med 1,76 bar, men blev begrænset til 0,98 bar for at topstykket ikke skulle forlade motoren...

Mange ligheder trods stor aldersforskel

Præcis som den gamle M121’er, har den nye P48-motor en slagvolumen på to liter fordelt på fire cylindre. Dertil en enkelt turbolader og en mekanisk indsprøjtningspumpe. Men her slipper lighederne også op.

Ladetrykket i den gamle motor var begrænset til 0,98 bar for ikke at topstykket skulle forlade motorblokken. På den nye motor presses luften ind i cylindrene af turboladeren med 2,5 bar uden problemer. Luften passerer forinden gennem en intercooler, der sænker temperaturen og får den til at fylde mindre, så der kan proppes mere ilt ind i forbrændingen.  

BMW P48 racermotor

Den nye BMW P48 turboracermotor yder over 600 hk og roterer op til 9.500 o/min

© BMW Motorsport

Tager 9.500 o/min

Nyt er også tørsumpsmøring, som sikrer optimal smøring når motoren påvirkes af ekstreme g-kræfter i sving på en bane. Den gamle strømfordeler er pensioneret forlængst og starter og generator sidder ikke længere direkte på motoren, men er boltet på transakselgearkassen ved bagakslen.

Det såkaldte plenumkammer i aluminium laves i stedet i kulfiberforstærket plastik og så er den nye motor mere end 50% mere brændstoføkonomisk takket være bl.a. en mere præcis indsprøjtning af benzinen under 350 bar tryk. Og sidst, men ikke mindst, "P48" roterer til 9.500 o/min.  

BMW P48 motor i testbænk

BMW Motorsport tester den nye P48-motor til racerbanen. Mon der kommer en gadeversion? 

© BMW Motorsport

Lover godt for fremtiden

Tidens trend med downsizing af motorer har kostet livet for mange herlige maskiner, så umiddelbart er der ikke så meget at fejre over V8’erens død i DTM-serien. Men på den anden side: over 600 hk fra en lille, toliters rækkemotor med stor appetit på omdrejninger lyder ikke så tosset. Hvis historien gentager sig, lancerer BMW snart en revolutionerende stærk 4-cylindret 2-liters turbomotor i en gadebil...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...