Tom K i Audi #3 på vej til Tertre Rouge under træningen torsdag© ACO

Audi R18 TDI: Den lyder som et missil

Sjældent har en ny bil vakt så stor opsigt på Le Mans som den nye R18 TDI

11. juni 2011 af Steen Bachmann

Når du første gang ser R18 hvisle under Dunlop-broen og fare ned ad bakke i den hurtige S-kurve før Tertre Rouge-svinget, måber du. De hvide lodrette LED-lygter gør den nem at genkende, og det næste, man ser, er den store rygfinne og det muskuløse, futuristiske design. Hastigheden er ufattelig høj. At se den gå ind i det skarpe højresving før den første langside, er en oplevelse. Hvor bilerne i GTE-klassen bremser i god tid, og har bremselyset aktiveret i 3-4 sekunder, for så at dykke ind i svinget, er der i R18 kun tale om et symbolsk dap på bremsen - de røde LED-baglygter blinker en enkelt gang, og så er bilen væk. Det var her, Tom K oversatsede og styrede for sent ind sent torsdag i kvalifikationen.

Tom K beskriver lyden af Audi R18 TDI som mere dyb og rå end den 10-cylindrede forgænger, især inde i bilen. Vi konstaterer, at der kommer en lav, arrig mumlen fra V6'eren, men bider først og fremmest mærke i den hvislen, der følger R18 TDI uanset hvor på banen, man oplever den.

Hvisler som et missil
Det er en metallisk lyd, som havde man mikset et lydspor fra en vindtunnel med lyden af et forbipasserende luft til luft-missil. Læg så en massiv, men dæmpet knurren fra V6-turbodieselmotoren nedenunder, og vi har den første dieselracerbil, der faktisk er værd at lytte til.

Kombinationen af let genkendelige LED-forlygter, den spektakulære rygfinne, den truende hvislen og den chokerende hastighed, bilen opererer i, må gøre Peugeots ni fabrikskørere ængstelige. Er R18 TDI lige så hurtig, som den ser ud, når løbet går i gang? Har Peugeots betydelige testarbejde med den opgraderede udgave af sidste års fantombil givet dem den stabilitet, de manglede sidste år? Og er indehaveren af omgangsrekorden på Le Mans, Stephane Sarrazin, i humør til at sætte ny lap record i 908 FAP HDI?

Operaen åbner lørdag kl. 15.

© bilmagasinet.dk

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...